Saturday, October 13, 2007

الأجنة في بطون أمهاتها تهنئ الرئيس بالعيد "المبارك" مش عيد الفطر

دائماً تشاهد في القناة الأولى وخاصة في المناسبات أو غيرها أن جميع التهنئات تذهب إلى "الرئيس" بحكم أنه ممثل الدولة وبحكم أن مَن يهنئونه مِن القادة والزعماء ولكنك تجد بعض المبالغة أحياناً كالأمس وأنا أشاهد القناة الأولى في شريط الأخبار بالأسفل والذي هو مخصص للسيد الرئيس في المناسبات الرسمية وغير الرسمية:
"برقيات تهنئة من رؤساء وزعماء وقادة الدول العربية إلى الرئيس مبارك"
"مبارك يهنئ الأمة الإسلامية بالعيد الصغير"
"مبارك يتلقي برقيات من عدد من رؤساء الدول الأجانب"
وبعدما تنتهي وصلة البرقيات الدولية والعالمية تجد الأخبار المحلية .... "برقيات تهنئة إلى مبارك من أعضاء مجلسي الشعب والشورى وقادة الأحزاب والجيش والشرطة والقوات المسلحة وأعضاء النقابات والسلطات التشريعية والتنفيذية .... وما يستجد من سلطات"
لم يبق سوى أن يكون "الشعب" -لا سمح الله- يهنئ الرئيس ويتمنى له صحة جيدة وعيداً "مباركاً" و ليس عيد "فطر"
فهو دائماً يحب أن ينسب كل شئ له بدءاً من حرب 73 بضربته الجوية "القاضية" ( التي أطاحت بالعدو خارج حلبة مصر ورحب به في وسط الجولات كمشاهد للمباراة)
وانتهاءاً بالأعياد ومنهم الفطر والأضحى "المباركين" ثم تنتطر ما بعد هذه الجمل التي تحصر عدد البرقيات التي يتلقاها أو يبعثها الرئيس لتعرف منها ما هو قادم :
"جميع العائلات الكبرى والصغرى والمتوسطة وأهالي الأحياء والأموات وحتى الأجنة في بطون أمهاتها تتمنى للرئيس صحة جيدة ومعجزة إلهية تمكنه من الحكم -مدة أخرى- على حساب الشعب أو "تسليمها لأحد من العائلة المالكة" وتهنئه بالعيد المبارك"
أنا عارف إنه عيد وكل سنة وأنتم طيبين ومش وقته خالص الكلام ده والمفروض نقضيها "جانا العيد أهو جانا العيد" لكن "هو" مش "عاتق" قصدي مش عارف!
والأمر م يخلاش من السياسة حتى في العيد م هو أكيد "هو" كمان بيعيد برضه وبيدي ولاده "عيدية" -حتة من مصر كل عيد- تلاقيه راح سايب لـ "جمال" الأهرامات والنيل و"علاء" علشان مش في الصورة أوي يديله مثلاً البرج وأبو الهول علشان يحرسله حاجات أخوه و"أمهم" طول عمرها بتستهبل الشعب وتعلمه القراءة الغلط تحت إسم "القراءة للجميع" , وبدل م يكتبوا أسماؤهم ساعة الانتخابات يكتبوا "إسمه" طبعاً
ها حد خد باله بقى؟
------------------------------------------------------------
جزء نسيت أقوله:
ساعة إحتفال ليلة القدر على "القناة الأولى" برضه, تحس إنه فاتح القناة الأولى دي لحسابه - ناقص يطلعوا في الأخبار يقولوا (الرئيس اتعور و هو بيحلق دقنه) - , المهم ساعة الاحتفال كانوا بيتكلموا عادي ومرة واحدة قالوا حاجة في منتهى الاستفزاز بجد:
"وها هو الرئيس يشرف الاحتفال بليلة القدر" كأنه يشرف ليلة القدر نفسها , أنا الصراحة مش فاكراللفظ بالظبط علشان مقولش كلام "إفتراءاً" عليهم لكن أنا متأكد إنه استفذني ساعتها أكيد كانت حاجة مش سهلة , بس ليه يعني كدة ده على أساس إنه من الأولياء؟؟
وقال إيه عاملي فيها "شيخ" ورايح يصلي في "شرم الشيخ", علشان لما يسألوه صليت فين يا "مان
يقولوهم في "شارم" .. وطبعاً شارم سمعتها سابقاها وتلاقي حتى الجوامع فيها على الشاطئ و"هيقضيها" بعدها علشان يتقال عليه رئيس "cool" .. آه م هو لسة شباب 26 سنة حكم بس ياعيني
أصل الرؤساء عمرهم بيتحسب بالحكم.. يعني لسة "الحكم" قصدي "العمر" أدامه طويل
أظن المرة دي كمان محدش خد باله, صح؟
------------------------------------------------------
تحديث لا بد منه:
من قليل ذهلت عندما رأيت وصلة إعلانات عن إنجازاته "العظيمة" لأ والمفاجئة برضه على "القناة الأولى" وإعلان عنه من أول م بقى رئيس لحد دلوقتي وإيه اللي عمله من خلال "ألبوم صور وفيديو" فينك يا "مصطفى كامل" طبعاً المغني
وبعدها "محمد نور وشيرين" بأغنيتهما المخجلة "بلدي" اللي ساعة حملة "العبور للمستقبل" (أنا فعلاً من قريب رحت "العبور" لكن عادي يعني لما خرجت منها م طلعتش على المستقبل ولا حاجة طلعت على الدائري) وتبدو كلمات الأغنية على لسان الرئيس شخصياً وأيضاً يبدو أنها من تأليف كاتب الخطب الخاص به , فما المغزى من هذا؟
هل ليعلم الشعب أنه أتى لهم بالعيد ثلاثة أيام كاملة ليفرح الشعب؟ أم ليحرق دم الشعب في تلك الثلاثة أيام؟؟
أم أنه إعلان رسمي بتولي "جمال" الحكم في ثاني أيام العيد وكأنه "حدث في مثل هذا اليوم" ؟؟
بأن الرئيس صنع كل ما في وسعه سيترك الحكم لابنه يخلفه ليوسع "النشاط" اللي إحنا عارفينه واللي هما محترفين فيه؟؟
المرة دي بقى أنا عايز الناس كلها تاخد بالها

44 comments:

TAMTAM said...

تعرف انا لصبح كان مكتوب في الشريط الاخباري بتاع القناة الاولى-فاكراها؟؟!!-

المهم مكتوب ان السيد الرئيس استقبل التهانئ من اصحاب السمو معالي الفخامة الملوك والرؤساء ورؤساء الوزراء من العالم العربي


وتحيا مصر مباركية متحدة

Selezya said...

كل عام وانت بخير

:)

. said...

فكرة جادة يا يا استاذي بجد بجد فكرة بشعة البوست ده تحفة تحفة
وانا بالنيابة عن دائرة الغلابة المطحونين الي فثانوية عامة
نهنئ الرئيس مبارك ونحتفل معه بالعيد
الي يا رب ما يبقى مبارك ابدا عليه ولا على الي يتشددلو
ما علينا بقة
كل سنة وانتا طيب يا استاذي

mesh2dra said...

السلام عليكم

كل سنة وحضرتك طيب وبخير دايما

وأنا من موقعي هذا بحب اوجه تهنئة :D لسيادة الرئيس وللأمة الإسلامية بأجمعها

سلاماتي

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا استاااذ
ده انا قت هدنه بقى من السياسة و الاحزان اللي الواحد عايش فيها
تيجي تقول مبارك
يا عم قول حاجه عدله
:((((

المهم بوست يغيييييييظ بجد
اهي البلد بتتقطع حته حته لاعضاء العيله المالك كونها عيديه العيد
و للاحفاد كماان

ربنا يرحمنا يا رب

محدش شافك ولا شافني و انا بتكلم كده

انا قلت اجي بسرررررررررررعه قبل ما انزل اخرج و اقولك البقين دول و اهو اقولك كل سنه و انت طيب
يالله ربنا يوفقك
و انسى شويه يا استاذ اللي بيجري في دمنا ده
دم حمرا و بيضه و سياااااااسه


على فكره التعليق ده معاه طبق كحك و ما يشمله من غريبه و بيتشي فور و كحك ناعم


و خد بالك انا بريمو لاني اول تعليق و العيديه بقى لو سمحت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتي
.
زيــزي

الأستاذ said...

tamtam
والله؟ كويس إنك شوفتيها علشان متقوليش إني بفتري على حد
تحيا مصر مصرية

selezya
وأنتم بخير أيضاً وأهالي الكويت كلهم في سلام (مش زينا كدة) لا قدر الله

sad_dorra
انتي ربنا معاكي إن شاء الله ويوفقك وتمنياتي بالتوفيق وأضم صوتي لصوتك في هذه الدائرة

mesh2dra
وحضرتك طيبة "بس شكلك مفهمتيش الكلام ولا إيه؟" على العموم ممكن تكون برقية من البرقيات اللي الشعب بيبعتها

meekness
سلام الله عليكي يا زيزي وتحية طيبة وبعد
فكما تعلمين فإننا نحن المدونون -واسمحوا لي أن أعتبر نفسي واحداً منهم أو على الأقل منكم أنتم أصدقائي- يجري في دمانا دائماً كرات الدم السياسية كما تكرمتِ بالقول ولكن لا نستطيع التبرع بها للحكومة ولكن تجوز للشعب حتى تتناقل بيننا عدوى الوطنية

تحياتي للجميع وأشكركم جميعاً جداً على تلبية الدعوة
وكل عام وأنتم بخير وعيد سعيد عليكم جميعاً
ومن هنا أبعث ببرقيات تهئنة للسادة المدونين جميعاً "م تفتكروش غلط , ده بعينه أبعلته" وأهنئكم بعيد الفطر "السعيد" أحسن من الكلمة التانية وعلى الأقل كان أرحم منه

فتافيت سكر said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

البوست ده جامد جدا يا استاذ
وانا فعلا لما كنت بسمع نتيجة الرؤية لقيت الشيخ بعد ماقال الرؤية قال نهنئ الرئيس مبارك , انا كنت متخيلة انه هيهنئ الشعب الاول .. يلا العيد فرحة بقى

وكل سنة وانت طيب وكل المسلمين بخير وسعادة

ياسمين

Banota said...

kol sana w enta tayeb w 3id sa3eed 3aleek =D

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك يا استاذ كل سنة وانت طيب وعيد سعيد
طول عمرنا عرفين انة عيد سعيد
لكن عيد مبارك جديدة
لسة انا كمان قارية في الجرايد
انهاردة
احمدي نجاد رئيس ايران يهنئ الرئيس مبارك وقداسة البابا شنودة وامة لا اله الا الله بتهنئ مبارك بالعيد كانة اشتر ي العيد
وسيادتة راح صلي في شرم علشان مصر زحمة وناس كتير ودة خطر علي صحتة
في الجنة ونعمها ان شاء الله
عيد سعيددددددددددددددد
سلام

الأستاذ said...

أماني وياسمين
أشكركم على الاستجابة السريعة دي وأهلاً بكم في مدونتكم وفكرتوني بجزء كنت عايز أزوده في البوست بس نسيت , لكن هزوده وابقوا شوفوه
كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد

banota
وانتي طيبة يا ستي لكن مفيش تعليقات كدة؟ أنا مش بحب التهئنة الحاف كدة متحسسينيش إنك كتبتيلي برقية ,ها؟

my hope$
آه أحمدي نجاد ده راجل ملهوش حل أنا معنديش مانع يتبعلته أو يبعت برقية أفرح الصراحة, كل سنة وانتي طيبة وعيد سعيد

هزود جزء في البوست وابقوا علقوا عليه برضه شكراً للجميع

و القادم....أجمل said...

ههههههههههههه
فعلا حتي الأجنة بتقول
"عيد "مبارك
و بتغني بصوت عالي
يا "جمال " العيد
ههههههههههه

البوست راااائع يا أستاذنا
ربنا يعز حضرتك و يوفقك
و كل سنة و إنت طيب
:)

وجهة نظر said...

يا استاذ طبعا العيد الصغير و الكبير و عيد الميلاد و عيد راس السنة و عيد شم النسيم و عيد الربيع ... الخ لازم تكون التهنئة فيهم عيد مبارك

و لا هو يعني ينفع من غير مبارك يكون في اي عيد

و لو سمحت يعني مش الاجنة في بطون امهاتهم هما بس اللي بيهنوا السيد الرئيس

دي كمان الجبال و رمال الصحراء و السمك اللي في المياة المصرية و الطيارات اللي في الجو و الطيارات الورق

و العلب البلاستيك و الحاجه الساقعة الباردة و صفايح الزبالة كمان

كله لازم يهني بعيد مبارك

كل سنة بقى و انت طيب و يارب يكون عيد " سعيد " عليك

الأستاذ said...

ولاء
شكراً على الزيارة وأتمنى تتكرر وعلى الرأي ده
وكل سنة وحضرتك طيبة وعيد سعيد

وجهة نظر
لأ وجهة نظر برضه ومعك حق في كل كلمة يلا على العموم كل سنة وحضرتك طيب وعيد سعيد برضه

أشكر الجميع وأدعوهم لقراءة البوست مرة أخرى بعد التحديثات اللازمة شكراً

Banota said...

I read ur post kolo 3ala fekra bas bardo el com'ent beta3y " kol sana w enta tayeb :A "

TAMTAM said...

حتتمسك ياباشا

بتحب العيش والحلاوة ولا؟؟

YOTTA said...

يا أستاذ
والله الواحد عشان ميجيلوش شلل رباعى
(عشان الشلل النصفى موجود بالفعل)
بطل يتفرج على القنوات المحلية دى
بتاعت الريس
لانها ببساطة شغالة لحسابه
تقول اللى هو عايزة ومتقولش اللى هو مش عايزة
وبرقيات النفاق دى شغالة ف كل المناسبات
اللى يضحكك بأه انك تجيب الأولى تلاقيهم شغالين برقيات نفاق بمناسبة العيد
تقلب فى ساعتها ع الجزيرة
تلاقى عبارة غرقت ف المنيا
وخمسة من الاخوان اعتقلوا
وكأن ده عالم تانى
و
لا حول ولا قوة الا بالله
وعادى خلاص كله بأه عادى

Unknown said...

بجد انت زي العسل و الموضوع جميل اوي اوي اوي و اسلوبك يجنن
يا راجل كلها شويه و بدل عيد مبارك نقول يا جمال العيد و علاء العيد و سوزان العيد كمان

في موضوع عندي ياريت تشوفه و تقول رأيك

خلود صلاح said...

هههههههههههههههههههه
قولى يا مسيو
بتحب العيش والحلاوة ولا اجيبلك جبنة رومى؟!

yomna said...

يا ساتر على الحقد و السواد بتاع البني ادمين
ايه السواد ده كله...ده كله عشان القناة الاولى بتهني الريس...عادي يعني مفيهاش حاجة...و بعدين انت الغلطان
ايوة انت الغلطان...فيه حد لسه بيتفرج على القناة الاولى لحد دلوقتي...شفت بقى مين الغلطان..انت طبعا
بلاش بقى افترى على الراجل..
و بلاش فرجة على القناة الاولى...انت بتقول انك عاوز تبقى مخرج فنصيحة ابعد عن الاولى خااالص...احسن من كتر الفرجة عليها هيجيلك تخلف عقلي

l0ma said...

هههه انت لسة بتتفرج على التلفزيون المصرى يابنى الحاجات دى بطلت من زمان اهو الريس ممكن يخصص كل حاجة الا القناة الاولى

بوست جامد كاعادة وعذرا على التاخير وكل سنة وانت طيب يا كبير

الأستاذ said...

tamtam
ربنا يستر والله, لكن على العموم أنا مليش في الحلاوة دي والعيش عادي يعني

yotta
آه والله حاجة فعلاً تطهق الواحد في عيشته أنا برضه اتفاجئت بموضوع العبارة ده, أنا مش فاهم ليه سايبين بتوع العبارات دول والمشكلة إنهم كلهم بيجوا ورا بعض؟ أكتر حاجة دايقتني إن كان فيه طفل رضيع من الأربع جثث الله يرحمه ولا الله يرحمنا زيه لأنه أكيد في الجنة إن شاء الله

الأستاذ said...

emy
ربنا يخليكي ده إنتي اللي خلية عسل بحالهاوربنا يكرمك على الإطراءات الجملية دي وشكراً ويارب م يجي اليوم اللي نقول فيه يا "جمال" العيد

خلود صلاح
إيه يا اخوانا حكاية العيش والحلاوة دي؟
هو انتوا كلكوا متوقعين النهاية دي؟؟
وأنا كنت قولت لطمطم إني بالنسبة للعيش عادي لكن مليش في الحلاوة لكن أنا أعرف إنها إجباري باين أو من العرف في الأماكن دي ربنا يبعدها عنا ولكن على رأي المثل
"مفيش حلاوة من غير سمسم"

yomna
ماشي يا ستي أنا فعلاً الغلطان أوعدك هحاول أبعد عن القناة الأولى دي وأركز في "التانية" إن شاء الله وادعيلي كدة ربنا يكرمني وأنا مفتريش على حد

أعتذر للجميع عن التأخر ولكن كان بسبب إنقطاع النت في أثناء العيد
شكراً

sa7arkash said...

اولا اشكرك جدا على تشريفى بالزيارة
ثانيا اية الحقد الطبقى دة...لية يا ابنى كدة هو الراجل ولا ابنة ولا مراتة عملة لك حاجة...دة انت غريب بشكل لية الحقد الطبقى دة...ما انت لو كنت فلحت وطلعت طيار عظييييييم ما كنتش قلت كدة... وبعدين اطمئن يا سيدى اهم غيروا المعايدة من عيد مبارك....الى... يا جمال العيد

الأستاذ said...

sa7arkash
معلش بقى فاتت عليا دي خيرها في غيرها إن شاء الله
و ولا يهمك براحتك خالص كل سنة وانتي طيبة

الأستاذ said...

loma
شكراً على ردك الجميل ومعتقدش حد بيتفرج على القناة الأولى شكله كدة غيري رغم إنها والله كانت صدفة
وكمان طالما كل حاجة بتتخصص ماجتش على الأولى لكن معتقدش لأنه لو اتخصخصت مش هيعرف يبقى البطل فيها
وأشكرك على ردك وكل سنة وانتي طيبة ولا يهمك على التأخير

Unknown said...

والله مانا عارفة ايه العيد اللي انت عملته ده؟؟؟؟؟؟

ياراجل لسة بتتفرج علي القناة الأولي؟؟

عارف أنا بطلتها من زمان لأني اكتشفت من بدري انها قناة مفتوحة لحسابهم الخاص

وبقيت لما أحب أعرف أخبار يا العاشرة مساء يا الجزيرة وغالبا العاشرة مساء

وغالبا ماعدتش بسأل عن أخبار


الا النت اتصلح ولا ايه؟؟؟؟


كل سنة وانت طيب

وعيد مبارك عليك

:))

الأستاذ said...

fanan fa2eer
أهلاً بيكي من جديد وأنا اللي طلعت غلطان يا جماعة معلش
الحمد لله النت اتصلح
ربنا يكرمك
كل سنة وانتي طيبة

Coca said...

طيب تعليقي متأخر ان ااسفه
وعيد مبـــــــــــــــارك بردو عليك واهو العيد خلص تبقي ايام مباااااركه عليكي
عارف كان فيه تاج كدا البلوجرز جابوه اللي كان عندنا في البلوج وايمي جاوبت عليه
المعظم جاوب ان فساد الرئيس بس الحاشيه الي بتنفخ فيه
كل واحد يقرب منه علشان مصالحه ينفخ اكتر واكتر
وعلي فكره احنا اللي شعب غبي وعايز يفضل جاهل مشروع القراءه للجميع كان مشروع بجد جميل جدا
وماما ربنا يكرمها كانت متبعاه من الاول وبتجبلنا كتب منه من واحنا صغيرين وللعلم الكتب مكنتش غاليه
صدقني اللي عايز يتعلم ويثقف نفسه الموضوع سهل هو اللي بيتحجج كل شويه بالحكومه واللي فيها
معلش طولت عليك

الأستاذ said...

coca
آه فعلاً أنا متفق معاكي إننا شعب غبي لكن في نفس الوقت الحكومة بتستغل الغباء ده وتتذاكى علينا
وكمان موضوع القراءة ده كان جامد آه ونفع ناس كتير أنا مش منهم لأني مكنتش بحب القراءة خالص حتى دلوقتي لكن بحاول أشوف حاجات تحببني فيها ولو كنا عرفنا نستغل الحكاية دي كان زمان حاجات كتير اتغيرت
ولازم فعلاً إحنا الأول اللي نتغير
ولا يهمك طولي براحتك
كل سنة وانتي طيبة ولا يهمك على التأخير

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا استاذ
ميرسي قوي لسؤالك عليا
انا الحمد لله بخير الوقت






اعمل بقى شات بوكس عشان اعرف اعدي في السريع

تحياتي يا جميل
.
زيــزي

الأستاذ said...

meekness
ماشي يا زيزي والله أنا كنت بفكر في كدة برضه
على العموم كويس إنك شجعتيني
مع أطيب تمنياتي بدوام الصحة الجيدة

shorouk said شروق سعيد said...

عارف أول يوم العيد و أنا طالعة من المسجد مع صاحبتي لقيت واحد بتاع جرايد فضحكت و قولت لها أنا مش هشتري جرايد النهاردة حتي لو الدستور
قربنا من اراجل لاقيته حاطط أخبار اليوم
و الجرنان خير اللهم أجعله خيرة الصفحة الأولي 80% منها صورة أبو جيمي
و باقي الصفحة مقالة لممتاز القط من اللى قلبك ميحبهومشي ما هو خريج مدرسة المنافقين
أنا إستفزتني صورة أبو جيمي و هما راسمينة كأنه شاب في ثانوية عامة معنوش ولا شعرة بيضا و طبعاً شه مفرود و لا عمليات نانسي عجرم
لأ و في حاجة صغير كة كانت مرسومة تحته ببص كدة أيتها الأهرامات و علم مصر
راسمينها بحجم فسيس مش باينة جنبة تقولش هو الهرم الرابع

الأستاذ said...

مدوِنة تحت العشرين
أهلاً بزيارتك مرة أخرى وطالت الغيبة
كل سنة وحضرتك طيبة
وشكل موضوع الهرم الرابع ده حقيقي أنا باين شوفت الصفحة دي بالصدفة في الشارع رغم إني مش بقرأ جرايد لكن أول م شوفتها إتخنقت وقولت الحمد لله إني مش بقرأ جرايد

كاميليا بهاء الدين said...

انا اول مرة ادخل البلوج بتاعك
قريت فيه كتير
جميل ، واسلوبك تلقائى يدخل القلب

تحياتى لك وتمنياتى بمزيد من التوفيق

واحده من الناس said...

كل سنه وانت طيب
وعيد "مبارك"
هههههههه

الأستاذ said...

كاميليا
أشكرك جداً على ذوقك وتلك المجاملات وأتمنى أن تتكرر هذه الزيارة إن شاء الله
كل سنة وحضرتك طيبة لأني مشوفتيكيش في العيد
تحياتي

بلا عنوان
لأ م قولنا عيد سعيد
كل سنة وحضرتك طيبة

مدحت محمد said...

مش عارف انا الشعب ليه شاغل نفسه بالزعيم
سيبو الراجل قاعد فى حاله
هو بيعمل حاجة

الأستاذ said...

doha
أنا عارف ليه الناس واجعة دماغها؟
فعلاً م نسيبه في حاله وكل واحد يعمل اللي هو عايزه هو يسرق ويخرب وإحنا نولول ونلطم ونسكت
أشكر زيارت سعادتك وأتمنى تتكرر
"بس من غير م التعليق ده يتكرر"
لأ طبعاً براحتك

خلود صلاح said...

ايه يا مسيو
العيد خلص خلاص كل سنة وانت طيب بأى
انت مش هتنور مدونتك تانى بحاجة جديدة أقراها
كل ماادخل مش الاقيك كدة؟؟؟

ما علينا said...

ليه بس كدا يا استاذ
ليه العقوق دا

حد برضوا يرد الجميل بالشكل دا
ماله العيد

ماهو عيد مبارك
انت مستخسر العيد فيه ليه

وهي جات على العيد يعني

طيب يا عم ياخد العيد حلال عليه
بس يسيب العيدية

ياريت يعيد علينا بمصر
يسيب لنا مصر

انت ليه بس بتفكرني بالقناة الاولى
دا انا مش باشوفها من زمااااااااااان


مش مسامحاك ابدا
ابتا ابتا

ياسلام على جمال العيد
عيد مبارك عليكم وعلينا

الأستاذ said...

خلود صلاح
إيه يا مدام؟
إن شاء الله قريب معلش أنا عارف إني طولت المرة دي بس علشان مكسل حبتين وكمان بظبط في بوست كدة لسة جاي في دماغي قريب وعارف إنك دايماً متابعة الجديد ونفسك تعلقي أوي حتى لو كانت "رقبتي" مثلاً مش هتفرق
شكراً على السؤال وزورونا قريباً تجدوا ما "يغمكم" قصدي يسركم علشان التطويل في البوستات وفي الرد كمان

الأستاذ said...

ما علينا
شوفتي بقى الجحود ونكران الجميل
معلش بقى كأني برفع عليه قضية حجر
قريب هتشوفي حاجة كويسة
تحياتي

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ازيك ياأستاذ ؟ .. عامل أيه ياباشا؟
يارب تكون بخير دايما

معلش بقي اعتذر عن التأخير ده كله .. ظروف وحشة بعيد عنك

ومبروك الشات بوكس

أما بقي البوست .. فكعادة بوستاتك جميلة و تلقائية و منظمة

مش عارف بقي اقول أيه بعد اللي الاخوة المدونين قالوه

بس يالا يعني هيا هتيجي علي العيد و تقف .. خلي العيد يتخصخص

تحياتي

الأستاذ said...

abo salah
والله كنت مستنيك ومش راضي أحط بوست جديد علشان مستني تعليقك كالعادة زي سواق الميكروباص اللي مستني يملا وبعدها يطلع مش راضي أطلع ببوست جديد غير لما العدد يكمل بيك
ربنا يسهل أمورك ويقويك على الظروف
كل سنة وانت طيب