Wednesday, October 3, 2007

شيخ فاسد

مرة من المرات التي كنت فيها في مترو الأنفاق وكنت ذاهباً للجامعة على ما أذكر وكالعادة الـ "mp3" في أذني "في ودني يعني" علشان بس محدش يفتكره مرض المهم وعادي بسمع أغاني أكيد يعني وواقف زي الناس الواقفين في المترو الجديد أدام الكنبة اللي بيقعد عليها الناس عادي وكنت مستني الفرج زي الناس التانية اللي واقفة وكان قاعد شخص مش فاكر مظهره وجنبه واحد شاب بدقن وجلبية "بارمودا" اللي هيا علشان متبقاش لامسة الأرض حتى لو قعد وطبعاً تحتها بنطلون "البيجامة" باين أو حاجة كدة ولابس شبشب كل ده عادي معترضتش على مظهر الشخص ده اللي بيقولوا عليه "شيخ" أول م يشوفوا إنه مربي دقنه ولكن أنا من زمان لي موقف مع الهيئة دي بتاعت إن أي حد لما يجي يربي دقنه لازم يسيبها ميلمسهاش ولا يهذبها ويلبس نفس اللبس ده, المهم ولا كان في بالي حاجة من ناحيته أنا مالي هو حر زي م أنا حر إني أعمل اللي أنا عايزه (رغم إني مش بحب أسقط البنطلون لكن مش بوقف شعري بالجل) مش بحب أبقى كدة وخلاص.

ومرة واحدة قام الراجل اللي أدامي علطول ومكانش حد واقف جنبي منتظر إنه يقعد وأنا المرشح الأول للكرسي الفاضي ده ولكن ...

راح "الشيخ" منادي لراجل واقف هناك بعيد شوية هو كان شعره أبيض بس مش معناها إنه عجوز وكمان واقف م قالش حاجة ولا جري على الكرسي زي الناس اللي عندها "حُب الجلوس" وخلاص وتلاقيهم أول م يدخلوا من الباب عمالين يتنططوا في العربية كل م يشوفوا كرسي فضي على أمل إنهم يقعدوا وفي الآخر اللي أدام الكرسي هو اللي بيقعد وده "العُرف" المتعارف عليه في المترو بالنسبة للعبة "الكراسي الحكومية" قصدي "الكراسي الموسيقية" ده كل غير إني مشوفتش الراجل ده أصلاً واقف لأنه كان ورا ضهري هشوف إزاي ؟؟ لكن لما "الشيخ" ناداله لأ وإيه ؟ اتخارله "اتحرك في المكان اللي فِضي يعني" من مكانه للمكان الفاضي اللي قدامي علشان أنا معرفش أقعد وعقبال م أروح الناحية التانية يكون الراجل جه يقعد المهم مرضيتش أحارب على الكرسي زي م الناس بتعمل وقولت أخليني أنا الكبير رغم إن شعري مش أبيض وأخليني واقف و جَت من عند ربنا فِضي كرسي ورايا اللي أصلاً كان الراجل اللي جه قعد واقف أدامه ده بعدها بدقيقة واحدة بس وطبعاً محدش كان هيقعد وكمان واحد نادالي وقالي تعالى اقعد لأني مكنتش واخد بالي من الكرسي وكمان مفيش حد غيري واقف.

بعد م قعدت في وش "الشيخ" ده واللي هو أصلاً كان قاعد عمال "يلعب في دقنه" زي م بيعملوا كلهم أو معظمهم وفاضي وباصصلي وأنا باصصله وكأني بقوله أديني قعدت برضه ربنا عايز كدة لكن بعمل حاجة على الأقل بسمع الأغاني ومش مدايق حد مني بصوتها العالي لأنها في ودني لكن اللي جنب "الشيخ" واحد عادي خالص وحالق دقنه زيي وهو اللي ماسك المصحف وكمان مكوناش في رمضان وعادي إنه يقرا وأنا كنت مبسوط لكن ليه "الشيخ" ده عمل كده؟ هل لأني بسمع أغاني ومش مربي دقني؟ ولا علشان صغير ؟ والكبير اللي واقف بعيد أحق ؟؟ طب م أنا ممكن أكون بسمع قرآن ولا بتعلم لغة أو أي حاجة بسمعها غير الأغاني وبعملها كتير وهو هيعرف منين؟؟؟

(على الأقل مش زي العيال "السيس" اللي بتطلع وماسكة الموبايل المنتشر اليومين دول لحد م بقى "سيس" وعلى رأي المثل "الموبايل في إيد السيس سيس" ومشغلين أغاني "سيس" أكيد ومعليين الصوت ولا اللي جاي من الشغل تعبان وبينام على نفسه عارف ينام ولا اللي جاي من المدرسة ولا الكلية عارف يريح حبتين من وش الدكاترة اللي يوجع الدماغ ولا اللي بيقرا قرآن عارف يقرا)

هل أنا بالنسبة له كنت فاسد؟؟؟

الله أعلم بالنوايا


موقف تاني وعلى النقيض تماماً : كنت مرة برضه في المترو بحُكم إني بقضي معظم حياتي فيه "مش تسول أو ببيع حاجات وكدة" ولكن لأن سكني يُحتم عليَّ أستخدم المترو فقط ولأني بتعب من غير المترو في أي مواصلة حتى العربية الملاكي , وكنت مرة من المرات وبرضه "ضارب" الـ "mp3" في ودني , وأنا واقف وطلع راجل عجوز ماشي بالعافية ودخل يسند على ظهر كرسي وأنا أدامي ست ومعاها ولادها مقعداهم جنبها على كرسي مخصوص والعيال مش هاين عليها تقعد كمان دول كل شوية يقوموا يبصوا مش الشباك ويرجعوا يقعدوا تاني وأنا أول م شوفت الراجل ده قولت ده المفروض يقعد بس تقول إيه؟

المهم الست كانت نازلة أخيراً هي وعيالها بعد مدة صغيرة فقولت "الحمد لله أقعد بقى , طب والراجل؟ يعني هو هيموت؟" لأ طبعاً ده شيطان نفسي هو اللي كان بيقول كدة ,روحت منادي للراجل وجه علشان يقعد و"قعد" يقولي بس وهو "واقف" لأ اقعد انت وشكراً ونازل وكدة لحد م قعد وأدامه كرسي فضي وأنا قعدت و شوية جه راجل كبير وصحته حلوة الحمد لله مش ضايع زي الأول وشعره أبيض برضه بس بدقن حلوة كدة على أدها وشكله مقبول للناس وواقف ناحيتي مش كأنه بيقول" حس على دمك وأقف" لأ كان مش في باله روحت قومتله وقعد يقولي لأ مش هقعد لحد م الكرسي خلاه فاضي فترة وعرف إني مش هقعد فقعد الحمد لله وطلع مصحف وقرأ فيه وبعد شوية فضي الكرسي اللي جنبه وأنا قعدت لما قالي تعالى أهو اقعد.

وهما نازلين كل واحد كان بيقولي "جزاك الله خيراً" وربنا يديك الصحة وبيدعي من قلبه أوي , أنا كنت فرحان جداً أول مرة أسمع دعوة كدة من حد معرفهوش بجد وتكون صادقة وفي نفس الوقت كنت حاطط السماعة في ودني وشيلتها علشان أسمع ونزلوا وقعدوا يقولولي دعاوي شبه إسلامية مش بسمعها للشباب كتير لأني كنت سايب دقني شوية محلقتهاش هي مكانتش كبيرة لكن باينة إنها بقالها إسبوع كدة

والحج التاني اللي ماسك مصحف بعد م خلص كلمني برضه وقالي كلام زيه وحلو أوي

هل افتكروني بسمع قرآن؟؟ ولا تغاضوا عن إني بسمع إيه وملهمش دعوة والمهم إني مضرتهمش سواء قومتلهم ولا لأ!

هل ساعتها إفتكروني شيخ؟؟؟

الله أعلم


قد يكون الموقف الثاني ليس واضحاً بقدر الأول ولكنني فعلاً لا أذكر لأن ذاكرتي بإجازة مرضية من فترة والظاهر عندي "الزهايمر" وربنا يستر لكن أحببت أن أنقل لكم تناقض المجتمع وتناقض أنفسنا أحياناً

ولكن أنا مش ضد أي حد ومش متعصب ولا متطرف و ياريت لما تقروا محدش يفكر في صفات وحشة أو خصلات عدوانية تجاهي أو أنها نابعة مني تجاه الأشخاص في هاذين الموقفين
وعلى فكرة الكلام ده كان قبل رمضان علشان بس حكاية سماع الأغاني وكدة لكن أنا أصلاً حتى قبل رمضان كنت زهقت من الأغاني وبطلت أسمع لفترة لمجرد إن مفيش جديد للناس اللي بحبهم أو اتخنقت وكدة لكن أنا لو نزل حاجة عايز أسمعها في رمضان بسمعها أو حتى أنا أصلاً بسمع الشيخ إمام علطول لأني لسة مكنتش سمعت كل حاجاته
(وفي رأيي مفيش مشكلة إني أسمع أغاني في رمضان زي م بسمعها قبل رمضان أو بعده طالما إني مش بعمل حاجة غلط ومقتنع بده لكن كل الفكرة إن طول السنة بنسمع أغاني ومش بنقرأ قرآن ونيجي في رمضان كمان ده هو شهر فنقضيه طاعة وعبادة ونقرأ قرآن ونحترم نفسنا شوية ومفيش مانع نقرأ قرآن في غير رمضان زي م هو مفيش مانع إننا نسمع أغاني في رمضان والمسألة مبدأ في الأول والآخر ودي حاجة نسبية)
معلش برضه الموضوع طويل لكن استحملوني مش بحب أسيب حاجة مقولهاش

70 comments:

yomna said...

انا اول واحدة اكتب كومنت اهو
عاوزة عمولتي يعني
بجد البوست كان حلو مع انه طويل بس حلو
بس مش عارفة حساه مش طبيعي
مش مواقفوا مش طبيعية هي بتحصللي برده
بس فين المصداقية انك تقعد اصلا في المترو
مفيش مصداقية خالص في الموضوع ده
يابني انا ركيبة متروهات من زمان....يعني بركب كتير يعني
بس عمري مقعدت في الكام سنة اللي بركبه فيهم غير يمكن 3 او 4 مرات
لكن انك تقوللي ان في المرتين دول كان فيه كراسي فاضية ده اللي مصدقوش

المهم ان المترو فعلا برغم انه وسيلة مواصلات حضارية لكن ياما بيلم...و مليان بلاوي اكتر من اللي قلتها بكتير
يعني لو هنتكلم عن عربية السيدات مثلا دي بقى محتاجة بلوج لوحدها
فبلاش المرة دي...نخليها المرة الجاية

الأستاذ said...

youmna
أشكرك جداً على استجابتك السريعة وعمولتك محفوظة
ومع حقك آه إن فيها خيال شوية إني أقعد في المرتين لكن والله حصلت لأن تقريباً الناس كانت نايمة باين ولا إيه؟ المهم حصلت م إحنا برضه ركيبة
وفعلاً أوحش حاجة إنه بيلم أي حد أي فئة أي سن وأي كلام فارغ ملهوش لازمة
بس انتي لو هتعملي بوست عن عربية السيدات أنا مش هقدر أقراه وإلا هدفع غرامة

Unknown said...

السلام عليكم
ازيك يا استاذ طبعا البوست طويل
هبقي اقرها بتمعن كدا
بس قولت اسلم عليك الاول واقولك مالحقتش اول كومنت واللي قبلي اخد العمولة طب ماليش دعوة بقي انا البوست اللي قبلة كنت اول واحدة ومادتنيش عمولة
اما اخد العمولة القديمة ابقي اجي اعلق
:)
هقرا وجاية تاني
يلا سلام

Unknown said...

اانا جيت
قريت البوست هو طويل بس خفيف يعني تشوفة تتخض لكن تقرا تلاقية خفيف
بس يا استاذ
الفكرة اللي في البوست
اننا ممكن فعلا نكلم نفسنا ونعترض علي تصرف او نشجعة
ولما ربنا قال انة هيحاسب علي ما نظهر وما نخفي
كل الناس وقتها اتخضت وقالو دة علي كدا هيبقي عندنا ذنوب لا عدد لها
بس نعمة ربنا علينا انة رجع وقال لايكلف الله نفسا الا وسعها لها ماكسبت وعليها ما اكتسبت
عارف موضوع الاغاني دة كبير
هو حرام لا جدال فية
بس الفكرة في اية انك تسمع حاجة تشغلك عن ذكر الله او نبقي الشعراء يتبعهم الغاون
انا جت عليا فترة ماكنتش بسمع اغاني خالص واهلي وصحابي زهقو مني علشان كنت منعاهم وهما معايا يسمعو حتي يعني لا برحم ولا سايبة رحمة ربنا تنزل
المهم جت عليا فترة بقيت طول ما انا ماشية في الشارع اغاني العربيات اغاني بقت في كل مكان
فبقيت عادي بس فعلا اول ما ابتديت احفظ قران بالتجويد من شهرين تقريبا او تلاتة
ابتعدت عن الاغاني وقللت منها قوي ممكن اسمع سامي يوسف بتاعت اسماء الله الحسني كدا يعني
بس بجد كل ما بتبعد عن حاجة حرام وبتقرب من حاجة حلال حياتك بتتغير ونفسك بتهدي
بالنسبة انك تقوم وتقعد الكبير فا الرسول قال
لايؤمن احدكم حتي يحب لاخية كما يحب لانفسة
لما تاثر اخيك علي نفسك ربنا هيعليك في الدنيا اكتر وهتلاقي اللي عملتة مردودلك ان شاء الله
اما بقي انا في حاجة مش بحبها ومش عارفة هي صح بس انا مش بحبها
الزي الاسلامي بتاع الرجال
الجلبية والبرمودة والكلام دة واللحية الكبيرةةةةةة
معرفش مبحبش الزي دة الشيخ الشعراوي ماكنش كدا
يمكن اللحية دي سنة بس بردة المجتمعات بتتغير
والواد من دول لما يعمل كدا يفتكروة ارهابي ولا حاجة وبقي دة زي الارهابين
يعني الناس دي ادو للزي دة سمعة وحشة
زي المنقبات اللي بتعمل حاجة غلط وتطلع سمعة وحشة علي كل المنقبين
انا رغيت كتير صح
بس انا حرة واشمعنا انت يعني
استحملني بقي امر ربنا
سلام

Unknown said...

نسيت اقولك حاجة
انا عمري ما ركبت المترو :(
الحمدلله

كلمات تأتى وتختفى فجأة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك عامل ايه يارب تكون بخير
هى مش طويله قوى بس حلوة
وبعدين هابدأ من الموقف التانى فيه ناس كده بتدعيلك بغض النظر عن مظهرك ولا حتى بتسمع ايه ولا انت شيخ ولا لأ المهم انهم بيعملوا شئ خالص لوجه الله الكريم
اما الموقف الاول فهو فيه ناس ما بيعجبهاش غير نفسها او اللى من وجهة نظرها انه هو ده اللى ماشى على الصراط المستقيم وبيبقى شايف الباقى فاسدين
ولا يستحقون الا النظرات اللى مش هيه يعنى
فى النهاية احنا مانقدرش نقول على حد فاسد او كافر او حتى شيخ لأن اللى فى قلوبنا لا يعلمه الا الله وربنا هو اللى بيحاسب كل واحد فينا
شكرا على موضوعك الجميل

DoMaLaYs said...

استاذ و الله

على فكره كل اللي انت قولته ده بيحصل معايا و الله انا الام بي ثري في ودني

على طول و عرض ( و التلفون ووكمان كمان )

و بلاقي نظرات كده و كده

لكن من كترها بقيت مبهتمش بالنظرات السلبيه

زي الشيخ عندك

و بفرح موت بالمواقف الايجابيه

زي المسن و الجل التاني اللي عندك

بس اقولك

انت طالما مبتعملش لحد حاجه غلط

طنش العالم كله

المهم اعمل اللي انت شايفه صح

صدقني احسن مبدأ في الحياة

بصراحه انا هفتح كمان بس كفاية كده

لان ردي عايو بوست كامل

لانك كانك بتقول اللي بيحصل معايا بالظبط

مس في مكان غير المترو

الأستاذ said...

my hope$
أشكرك وأحترم رأيك اللي انتي فعلاً حرة فيه, لكن أنا موقفي واضح من الأغاني ومقتنع بيه بإني مش بسمع أغاني تافهة وفي نفس الوقت قد تكون نوعية الأغاني اللي بسمعها مش هادفة وكمان مش بسمع أغاني دينية غير حاجات معينة لأن لو جينا لموضوع التلاهي عن ذكر الله فالواحد وهو بيسمع الأغاني الدينية مش هو اللي بيذكر الله ده اللي بيغني ولو قولنا إن الأغاني دي حلال إذن مش كل الأغاني حرام إياً كانت معناها إن في حاجات تانية حلال ممكن الواحد يسمع تامر "الجنة في بيوتنا" م هو يعتبر ديني برضه وطالما كدة يبقى الواحد يتفرج على مسلسل "فيفي عبده" الرقاصة اللي مش بترقص فيه لو الفكرة في جزء الإلهاء ذكر الله يبقى أي عمل غير العبادة يبقى حرام حتى الشغل ولو الفكرة إن أي حاجة مضرة حرام يبقى الشغل عادي لكن لو هو غير شريف أصلاً كلام تاني لو الفكرة إن أي حاجة مش مضرة يبقى إن الواحد يروح النادي مش حرام
نفس الكلام القرآن والأغاني الدينية والعادية والتافهة على الترتيب كل واحدة ليها موضوعها وطبعاً مع الإحترام للقرآن ليس موضعاً للمقارنة ولكن مش أنا اللي أقدر أفتي في ده
والله أعلم
وبراحتك خالص ارغي براحتك
شكراً

كلمات تأتي وتختفي فجأة
معك حقك في كل كلمة وأشكر تأييدك لرأيي وكل بوست طويل وانتي قادرة تكمليه. شكراً

domalays
انت اللي أستاذ يا باشا
شكراً لتعليقك الجميل

Coca said...

هو اي نعم الموضوع طويل بس سيبك انت دا انا في بلوج الاستاااذ مخرج المستقبل يعني اقي وانا مبسوطه
اول جزء بقي من البوست كنت بفكر فيه من كام يوم
ممكن يكون الواحد شكله عادي وايه يعني بيسمع اغاني بس مبيئذيش غيره لابس لبس عادي ليه دا يقلل من قيمته قدام بعض المتدينين او ما يقال انهم كده
معرفش احيانا بحس انهم مش بالاجماع طبعا لكت بعضهم مكشر علي طول مش راضضي عن اي حاجه علي طول
مع ان البسمه في وجه اخيك صدقه يا اخي
ولو حتي واحد كافر المفروض نحبله ان يكون انسان مؤمن
وكويس اني مركبش مترو علشان بدوخ

الأستاذ said...

coca
شكراً على الإطراء الجميل ده وطبعاً تيجي في أي وقت ده بيتك ومعك حق في موضوع التكشيرة دي أنا الصراحة مرضيتش أقولها لحد يتهمني لكن فعلاً عادة بتلاقي ناس كتير كدة فاكرين يمكن إنهم لو ضحكوا من غير سبب أو ابتسموا يبقى عيب أو حرام
مش عارف بس مش كلهم طبعاً
وعلى فكرة أنا برضه كنت بدوخ من المترو في الأول أو ما جيب وبعدين لما اتعودت عليه دلوقتي بدوخ من أي حاجة تانية غيره حتى الملاكي
شكراً

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك يا استاذنا
زي كل مره برضه رغم ان البوست بيكون طويل و انا مشغوله حبتين
بس بقرا كل كلمه و كل حرف لان طريقتك في الكتابه بتعجبني قوي
) بتعجبني حته التنسيق في الافكار و الكلام و التعبير

المهم
الواحد بيشوف من الناس دي كتيير قوي و بعدين ولا تدايق نفسك
و على فكره لو هوه بيفكر ان الام بي ثري ده اغاني او قران و يحكم عليك بالطريقه دي يبقى هوه مش مظبوط اصلا
تحياتي ليك يا استاذ
و منتظرة الكثير من بوستاتك التحفة دي
.
زيــزي

الأستاذ said...

meekness
تحياتي لك يا زيزي دائماً ترفعين من "نفسي المعنوية" بعكس آخرون يعرفون أنفسهم , وأنا سعيد بموضوع إنك بتقرأي الكلام كله رغم إنه مش طويل زي اللي فات
لكن برضه كل ألف شكر للاهتمام وربنا يخيليكي للبلوج

mesh2dra said...

السلام عليكم

لو حعلق على الموقف الاول
يبقى حقولك ان الرجل - صاحب اللحية- احتمال كبير انه مايقصدش موضوع انك بتسمع اغانى فمش حيقعدك
اصل الموضوع مش بايده - ماانت ممكن تتبلطج - وكمان لو كان مكتوب لك انك تقعد كنت قعدت
بس الفكرة ان هو اتصرف زى ما انت اتصرفت في الموقف التانى
صحيح انت مكنش فيه حد ادامك... بس كان فيه رجال كبار في السن
وبالتالي نقدر نقول ان انتم الاتنين اتصرفتوا نس التصرف

وكمان لا اعتقد ان الرجال الكبار دعوا لك عشان بتقرا قرآن - كما اعتقدوا - او عشان لك دقن
لما يكون الواحد تعبااااان وحد ريحه بيدعيله اوى بغض النظر عن كونه

طولت كتير معلش


سلاماتي

الأستاذ said...

mesh2dra
شكراً على الرأي
لكن أنا أختلف معك في الموقف أنا لم أشرح كل الموقف من كل جوانبه لعدم التطويل فقط ولكن لم يكن هنال بالفعل أحداً يستحق الجلوس بدلاً مني في الموقف الأول وبأي شكل أجده ليس له الحق أن يحكم علي كما أنني لم أحكم عليه من مظهره ولكن إن كان أيضاً أحداً آخر كنت قلت ما قلته

في الموقف الثاني لم أكن أقرأ قرآناً وكنت بنفس السماعات وأسمع أغاني أيضاً ولكن الوضع اختلف لأنهم لم يأخذوا بمظهري ولكن أخذوا بما رأوه داخلي وهذا ما عجز عنه الشخص الآخر في الموقف الأول وأعتقد أن حكم الكبار صائب أكثر

emz said...

اخر فقرة بالاخضر
هى دى الخلاصة :)
تحياتى

Unknown said...

بس يا استاذنا احنا بقينا في الم مظاهر
اي واحد لابس جلابية اخوه الصغير يبقي شيخ والي مكسل يحلق دقنه متدين
كلو مظاهر و غش مافيش حد بيفكر في الشخصيه الكل ماسك في المظاهر و بس

الأستاذ said...

emz
أنا شايف كدة برضه, بس لو كنت حاططيت الفقرة دي بس لوحدها مكانش حد فهم حاجة من الموضوع
على العموم شكراً على الزيارة وأتمنى تتكرر

emy
عندك حق في كل ده, هي دي الجملة اللي تحت الصورة اللي عندي فوق على اليمين إن الناس بتاخد بالها من الوشوش من العيون
شكراً

Banota said...

فى ودنى مش اذنى لحسن حد يفتكر انى عندى مرض هههههههههههههه عجبتنى موت وفهمت أنت كنت عايز تقول أية من البوست
و كل سنة وانتم طيبين :D

الأستاذ said...

طب كويس إنك فهمتيني
لأني حاسس إني بقالي فترة بتفهم غلط
شكراً

خلود صلاح said...

ههههههه
اقولك على فكرة؟
انت تعملها سلسلة وتسميها فى مترو العجائب
جامدة موت تسلم ايدك واسلوبك حلو ماشاء الله

Unknown said...

معلش يا استاذ انا عارفه ان مش من حقي ارد علي تعليقات جايالك بس هاتعدي حدودي و ارد و سامحني

مثلي أوي

اعتقد انك عارفني كويس بس انا الي معرفتكش كويس و مافهمتكش و ممكن دلوقتي قاول آسفه علي رأي فيك لأنك غيرته بكلامك ده
و انا شفت موضوك و رديت عليك كمان
الكلام ده عيب و يفدق احترام اي حد كان معاك
الشتيمه و الكلام الجارح مش اسلوب حد متحضر صاحب فكر

---------------------------------

المجهول العاجز عن ذكر اسمه
مع انك اقل من اني ارد عليك و خساره فيك الوقت الي يضيع مع شئ عديم الدين و الضمير و التفكير و الاحساس زيك
انت مش عاجبك الاستاذ و الدين الاسلامي ايه الي جايبك عنده و عند بلوجرز مسلمين
عارف حتي البصقه الي انت اهدتها للأستاذ خساره فيك
---------------------------------
آسفه يا استاذ علي الرد عندك بدون حق

الأستاذ said...

emy
متشكر لدفاعك وطبعاً عن دفاعك عن الإسلام ومفيش مشكلة المرة دي لكن ياريت أرجو الجميع محدش يتكلم في ده تاني أنا سايب ده بس على سبيل التذكرة وحرق دمه هو
لكن أرجو محدش يناقش تاني الحكاية دي
وآسف على إني استخدمت تشبيهات بالحيوان ولكن أعلم أنكم تضايقتم من هذا لأنني ظلمت الحيوانات بوصفهم مثله
استغفر الله العظيم
----------------------------------

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أزيك ياأستاذ عامل أيه؟

وأيه كل الكراسي اللي أنت بتلاقيها دى ياراجل .. أنت بتأخد الخط من أوله لأخره ولا أيه

ومعلش بقي
للأسف في ناس كتير بتحكم علي الاشخاص من خلال مواقف سطحية مش اكتر أو حتي من خلال الشكل بس

وللأسف دى برضه تعد ظاهرة سلبية من سلبياتنا

هأرجعلك تاني

تحياتي المؤقتة

ما علينا said...

عارف القضية فين

القضية فينا احنا واللي زينا
احنا اللي دماغنا بتلف وتلف عاوزة تكتشف ايه اللي ورا النظرات والوشوش

بنركز مع الناس وتعبيراتهم
عاوزين نعرف ايه وراها وفي ايه جوا دماغهم

والموقف الثاني
طبيعي جدا ان الشيخان يقوموا بالدعاء لك
نظرا لجميل تصرفك معهم والذي اصبح نادرا حاليا
مش علشان انت لحيتك كانت كبيرة شوية ولا حاجة
الناس في السن دا
بيفرحوا اوي باي شاب بيظهر احترام للى اكبر منه وبيعتبروه عملة نادرة


الموقف الاول بقى
بتاع الشيخ
كما يسميه البعض
ممكن جدا يكون افترض انك بتسمع اغاني لمجرد انك الام بي 3 في ودنك
كويس انهما اقامش عليك الحد

وممكن نظرته انك شاب وتتحمل الوقوف اكتر من الراجل الكبير

وممكن هو من الباب للطق كدا ما استلطفكش
ما هو في بشر كدا تلاقيها واخدة منك موقف عدائي من غير مناسبة ودون سابق معرفة

لكن هانقول ايه
هو حكم عليك بناء على ايه الله اعلم
وتصرفه دا كان ليه الله اعلم

هوحر بقى
بس انا شايفة ان الخير اللي كان عمله
كان سابك قعدت وكان قام هو للراجل

يمكن لقى صحتك جامدة

البشر هم البشر
دائمين الحكم بناء على المظاهر والسطحيات مش هانقدر نغيرهم


لكن انا اعتقد ان الموقف الثاني
كانت نظرتهم لك ودعاءهم
لابن بار

وليس شرط انه شيخ

كل سنة وانت طيب

الأستاذ said...

abo salah
عندك حق والله ومستنيك تاني إن شاء الله

ما علينا
الله على التحليل هي دي التحاليل "فاهمني ياللي في بالي؟" و على العموم شكراً لرأيك الجميل

خيرالدين said...

اوقات باقعد اقول ليه الناس بتنتقد حاجات فيا ما كل واحد حر يعمل اللى عاوزه

لكن بألاقينى بأعمل نفس الحاجه يمكن مش بنفسالدرجه لكن برضه بانتقد وده يخلينى استحمل

بمقياس الراجل انت شاب غريب عايش حياه مرفهه مش حاسس بقيمة الفلوس اللى اهلك بيعطوها ليك

انت فى نظرك الراجل عايش بالشكل الكاريكاتورى اللى انت رسمته

طيب احنا ليه قاعدين ننتقد احنا بعض من غير ما نيجى نسأل انت ليه بتعمل كده اساسا

ليه شكلك كده

وليه سايبين الراس الكبيره بتعمل فينا كده وتوصلنا للحاله دى وتقسمنا بالشكل ده


ايه الهرتله دى

مش عارف
ولا يهمك هنجت وانا باكتب

الأستاذ said...

e7na
براحتك خالص, ممكن يكون الراس الكبيرة ملهوش دخل في دي بالذات وأنا أضمنلك لكن الناس هي اللي مدة العادات والتقاليد اتغيرت لأن الجيل القديم ولادهم اتغيروا عنهم وبالتالي لما كبروا ولادهم اتغيروا برضه ووولادهم اتغيروا ووصلنا للي إحنا فيه دلوقتي ده بحكم الزمن مش أكتر لكن في منا ناس لسة دماغها كويسة وأخلاقها حلوة زي زمان بالطبيعة وم اتغيرتش لمجرد إننا شايفين إن دلوقتي أي هبل علشان كدة تلاقي الناس اللي لسة محترمة لحد دلوقتي بيتقال عليها "موضة قديمة" وناس انتهت أو حاجة بطلت من زمان

vision said...

ألحمد لله مبركبش متورهات نععمه وفضل اكيد لأنى فالمرتين الى ركبت المترو فيهم فى حياتى شوفت حاجات عجيبه ....{غم ان ليه جو مميز لكن فى نفس الوقت بقلق منو معرفش ليه!!!! جايز مش متعوده عليه

Unknown said...

الله اعلم بنيه كل واحد
في ناس طيبين كده كتير مترداش تقعد و تدعيلك دعوه حلوه كده اللي النا دايما بحبها
و في ناس اول ما تخش المترو تتنطط على الاماكن الفاضيه و لو مكانش فيه و كنت انا قاعد لقدر الله تقف قدامك ما انت الصغير بقى اللي في السن بقى و انا بصراحه مقمش الا لحد يستاهل و كبير في السن اما واحده ملزقه نفسها و حاطه احمر و اخضر لأ خصوصا ان في ايام ببقى فعلا محتاج ارتاح و اقعد

l0ma said...

فعلا ساعات المظاهر بتخدع وساعات الواحد ممكن ينبهر بمظهر انسان من غير ما يكون عارفة وكلنا بنقع فى الغلطة دى بس يعنى بنحاول على قد ما نقدر ما نذودهاش اوى
انما حوار الاغانى دة فانا سمعت كتير اوى حكاية الاغانى حرام الاغانى حرام انا مش مقتنعة انها حرام خالص هى ممكن تكون بتلهى مشاعر الواحد عن ربنا شوية وساعات الواحد كدة لما تكون ايمانياتة عالية يحب يبعد عن الاغانى شوية ويبقى مع ربنا
وهى ممكن تكون يتقوى قلب الواحد على الزكر ودى بصراحة انا مجرباها لما بعد اسمع اغانى كتير بكسل اقرى اذكار الصبح والمساء او بنساها بس دة كلة ميديش الحق للناس انها تحلل وتحرم بمازاجها
الاغانى مش حرام
بس كفاية كدة انا عارفى انى رغاية انا همشى بقى بكرامتى قبل ما اتطرد
:]

Unknown said...

الناس اللي بتبقي متدينة أو عفوا من الظاهر متدينة أو عفوا برده
علي حسب المظاهر اللي هما بدعوها بيبقوا متدينين

بمعني البنطلون القصير والجلبية الأقصر والدقن الغير مهذبة والمتسابة كدة علي راحتها

بيبصوا لأي حد مش عامل زيهم علي أنه فاسد تقدر تقول كدة

وبيستثنوا من ده الناس الكبار في السن

فمافيش قدامهم غير الشباب اللي زينا

وخصوصا ان حضرتك كنت حاطط السماعات في ودنك

وهما من أعداء التكنولوجيا دي

واللي بيستعملها ده زنديق

الي جانب افتراضه انك بتسمع أغاني

كل ده أدي الي حدوث الموقف الأولاني


فكرتني بنفسي يوم عيد الحب ربنا كرمني وواحدة صاحبتي عبرتني وجابتلي بوكيه ورد

وكنت طالعة المسجد أصلي ففي بنات منتقبات سألوني هو مين اللي جايبلك البوكيه وايه المناسبة

ومع ان ده تدخل فيما لا يعنيهم أحرجت ماجاوبش وقلتلهم

طبعا لا أخفي علي حضرتك نظرات عيونهم اللي كانت زي السهام اللي بتقولي أيتها الزنديقة ورد وكمان في عيد الحب؟؟؟؟؟؟

قولتلهم ماحنا بنحتفل بعيد الأم يبقي حرام؟؟؟

راحت واحدة فيهم ردت عليا قالتلي احنا الحمد لله مابنحتفلش بعيد الأم بنحتفل بيه اليوم اللي قبله أو اللي بعده

شوف التحايل يا أخي هو المهم اليوم ولا المهم انهم بيحتفلوا بيه؟

المهم سيبت الورد قدامي وباصلي أقوم أعرف من صاحبتي اللي كانت بتصلي جمبي ان واحدة فيهم كانت بتشم الورد وبتقول ده ريحته جميلة الله

تقوم التانية تقولها الاهي مايجعله ريحة

شوف الوقاحة يا جدع


بالنسبة لموضوع الأغاني اللي في رمضان

أنا رأيي ان الأغاني في رمضان زي الأغاني براه

بس كل الحكاية اننا بنقول نحاول نستثمر كل الوقت في العبادة مش أكتر


تحياتي وكفاية لحد كدة أحسن أنا رغيت كتير قوي

:))

الأستاذ said...

camera girl
شكراً على الزيارة وياريت تتكرر إن شاء الله
لكن ليه كدة؟ مركبتيش مترو خالص؟ لأ لازم تروحي تكشفي علشان مفيش مواطن عايز يعيش يوم مختلف وميركبش مترو .. جربي صدقيني هتلاقيها حاجة جديدة لكن أكيد هتدعي عليا من اللي هتشوفيه فيه

mohamed_sobhy84
أهلاً بحضرتك وياريت تتكرر دائماً زياراتك, وكلامك صح كل واحد و"ليته" سوري أصلي ألدغ في "النون" لكن باين عليك ركيب مترو قديم من موضوع "التنطيط" ده بان عليك

l0ma
كلام حلو أوي ده وشكراً على الزيارة الجملية دي لكن ارغي براحتك ولا يهمك خالص اشمعنى أنا برغي وانتوا بتسحملوا؟

شكراً لكم جداً وأتمنى تكرار الزيارات المفرحة دي

الأستاذ said...

fanan fa2eer
أنا مش عارف بس ليه متخليهاش فنانة بدل فنان , المهم ندخل في الجد أحيي حضرتك جداً وأشكرك بشدة على كلامك اللي هو في الصميم , لكن فعلاً حكاية بوكيه الورد دي مش ولابد دايقتني أوي أولاً كل واحد حر وثانياً حتى لو الواحد ظن لازم يلتمس أعذار أخرى طيبة وموضوع الاحتفال بعيد الأم قبله بيوم أو بعده ده بيفكرني بعاشوراء إن الرسول لما قال نصوم قبله يوم أو بعده علشان نخالف اليهود كأن لما نحتفل بعيد الأم مش في يومها إن مثلاً ده زيها
مفيش حاجة أسمها كدة أنا أينعم مش بحب موضوع الأعياد ده لأني بحس إنها نفاق لأن مفروض الحب موجود دايماً مقولناش حاجة في إن يوم تكون الدنيا كلها حمرا وكأنها "وارمة" والواحد بيتخنق من كتر الرومانسية دي أو عيد الأم المفروض نكون نكرمها علطول ونجيبلها هدايا مش هو يوم في السنة نفتكرها وطول السنة بنفكر مين عيد ميلاده قريب أجيبله هدية علشان يجيلي هدايا أكتر في عيد ميلادي الموضوع بقى مادي أوي ونفاق وحاجات مش مفيدة لحد لما الواحد يدخل ويلاقي "الدباديب" مالية البيت وناقص نأكلها كمان
لكن الأعياد الصح بقى في 6 أكتوبر زي م حصل من يومين كدة
النكسة ممكن في 5 يونيو أو عيد الشرطة حتى أو العمال إن شاء الله ذكرى وفاة جيفارا اللي هو النهاردة مثلاً كدة
أنا اللي رغيت أهو بس إوعو يكون حد مش هيقرا الكلام ده ... أزعل

Coca said...

الاستاذ اين انت ؟
كنت عايزه اسال بعد اذن عن حاجه
هو انت كاتب لينك البلوج عندنا
كلو ماشي تغير العنوان
اصلي غبيه شويتين كاتب كدا عشلن احنا غيرنا العنوان يعني ؟؟
معلش بقي

الأستاذ said...

coca
لأ ولا غبية ولا حاجة يمكن أنا اللي مش مظبطهاش لكن آه فعلاً.. مش كانت الأول "الإيمان بالقشرة الخارجية.." وعنوان طويل كدة؟
على العموم مفيش مشاكل
شكراً

وجهة نظر said...

عزيزي

موضوعك جميل جدا و انا قرأت عنه كتير جدا وكان دايما الناس او معظمها يعني بيتفق على شيء واحد

ان اللي بيتظاهر بإرتداء عباءة مذهب معين او فكر معين بيكون اي فكر تاني هو فكر مخالف و ساعات مالوش وجود كمان

اصحاب الجلباب القصير طبعا اشهر الناس على المثال ده قانونهم بيكون انت معانا او مع العدو بمعنى ان اي حد تاني غيرهم هو عدو ليهم

المصيبة انهم كل يوم بيعطوا نظرة سيئة جدا عن فكرهم و مع انهم عارفين كده الا انهم بيتمادوا و لا بيحاولوا يغيروا الصورة دي

مش عندنا بس لا دول في كل مكان في الدنيا بيدوا صورة سيئة و بشعة زي اللي حصل في الجزائر من كام سنة و المذابح اللي ارتكبت تحت غطاء الفكر المتطرف ده ماكنتش مذابح عادية كانت بالساطور و الاسلحة البيضاء

اتمنى انهم يعرفوا ان الدين الاسلامي ده مالوش علاقة بتفكيرهم او تفسيرتهم المتطرفة او تشددهم الغير مبرر

و اديهم يا سيدي اول ما نسيت تحلق ذقنك شوية اعتبروك منهم و دعو ليك اجمل الادعية تخيل بقى انك تحلق ذقنك و تقابل نفس الاشخاص دي هايلاقوا ذقنك مش موجودة هايعتبروك مرتد و يقام عليك الحد

ربنا يسترها معاك بقى

الأستاذ said...

وجهة نظر
أهلاً بك هنا وشكراً للزيارة
ولكن الموقف الأول كنت مع تلك الفئة التي ذكرتها ولكن في الموقف الثاني كانوا رجالاً شبه كهلان أو جدوداً بالمعنى الأدق وليس لهم علاقة بالذقن وما شابه ولكنهم اعتبروني صادقاً معهم وليس لمظهري لأنني أيضاً لم أفعل هذا من فراغ
شكراً

وجهة نظر said...

عزيزي

معذرة ظننت انهم من نفس الفئة و لكن في يوما اخر او موقف اخر مع وجود فارق السن ايضا

اشكرك على التوضيح

المحرر said...
This comment has been removed by the author.
الأستاذ said...

hisham?
يا راجل؟

طالماً أننا مازلنا نرى العبث في الأفق المتلاشي فهذا معناه أننا لم نخرج من تقوقعنا المتهالك وهذا ما يؤدي بنا إلى الدخول العميق في غياهب الجب الأوحد الذي يقود إلى الحتف اللامنتاهي على جوانبه الضيقة التي لا تتسع فيها الأماكن من أي سطح إلى آخر مختلف وهكذا في نهايات متعاقبة نظن أنها الحل ولكن المشكلة تكمن في سراب دائم نسعى لنتخطاه بخطى واثقة تحملنا إلى أبعد من أفكارنا العنقودية المتطورة دون تدخل مرئي ونظراً لصعوبة التتابع الحتمي لتلك الكلمات الافتراضية نتيه بين إرهاصات الواقع وثوابت الخيال مما يجعل عقولنا مرهونة بتشخيص سلبي من قبل من يمقتون تلك النظرات الشكسبيرية العبثية تحول بيننا وبين خيوط الحقيقة الرفيعة

أردت فقط التوضيح

مش انت بس اللي بتعرف تتكلم كلام وانت نفسك مش فاهمه
أردت فقط التوضيح أيضاً

Doaa Ebrahim Aaql said...

جميل اوى سؤدك للموقفين
المتضادين دول
احنا فعلا جوانا التناقض ده
عارف ليه
عشان بطلنا نتعامل مع بعض
بإنسانيه
أو على الأقل البعض منا
دايما بنحط اعتبارات فى تعاملاتنا
الشكل والدين والأجواء
لو كل واحد بطل يتعامل من منطلق
حاجة معينه
او فكر مترسخ عنده
الحياه هتبقى بمبى اوى على فكرة

الشخص الأولانى ده
فكر فيك انك فاسد
لأن من وجهة نظره
أى حد مش زيه يبقى غلط
والاتنين اللى فى الموقف التانى
تعاملو معاك بإنسانيه
موقف وبس مش شكل ولا اى حاجة تانيه

وهى دى المعاملة الصح


سلامى ليك يا جميل
وكل سنه وانت طيب
عيد سعيد عليك يارب

الأستاذ said...

princess dodo
أشكرك جداً وأتمنى انهيال زياراتك علي ومعك حق في ما تقولين فقد حلت المسألة ببساطة بالتعاملات لا بالمظاهر
كل سنة وحضرتك طيبة وعيد سعيد إن شاء الله

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أزيك ياأستاذ عامل أيه؟
أنا رجعت .. بس كعادتي متأخر أوي

بص هوه فعلا أنا شايف أن احنا مفتقدين التأني في الحكم علي الناس

وشايف أن المفروض نظرية الانطباع الأول يدوم دي تتعدم في ميدان عام

ولكن برضه مش عايزين نظلم الشخص الأول
لأن مش شرط أنه يكون المبرر للي عمله أنه اعتبرك شخص فاسد

وببساطة ممكن يكون عمل كده .. لأنه شاف أنك شاب والراجل التاني احق أنه يقعد
أنا معاك أنه موقف يضايق خاصة وأنه ماقالكش مثلا معلش ولو حتي بنظرات عينه

بس
أن كان شاف الشخص التاني احق بالجلوس .. فاكيد هو حسبها بمعايير هو بس اللي عرفها

معلش أنا طولت عليك

واحلي حاجة فعلا
أنك تسمع دعوات من حد ماتعرفوش
عارف ليه
لأنها كانت مرة كده عابرة ومش هتشوفه تاني
يبقي اكيد مفيش مصلحة و بيدعيلك كده من قلبه و بصفاء نية

تحياتي ليك
وكل سنة وأنت طيب

الأستاذ said...

abo salah
لأ ويلا يهمك يا أبو الصلح, انت بتيجي براحتك ىه لكن م أنا بستناك برضه هو البوست يبقى ليه طعم من غير تعليقك؟
المهم معاك حق ممكن الله أعلم مش عايز أبقى زيه زي م هو حكم عليا من مظهر أو تصرف أو إنطباع مش عيز اكون نفس الكلام بس على الأقل أنا ماكانش في بالي حاجة الحمد لله
وطول يا عم براحتك في التعليق بس متطولش في التأخير
كل سنة وانت طيب

داليا عز said...


السلام عليكم

ازيك يا أستاذ

أنا أول مرة أزورك

مدونتك ظريفة وبسيطة فى نفس الوقت

ربنا يوفقك

الأستاذ said...

داليا عز
الحمد لله, أخيراً تكرمتي بالزيارة؟ كويس آه بسطة مش جامدة زي بتاعة حضرتك طبعاً لأني لسة مبتدئ ربنا يسهل وأبقى خبر إن شاء الله ... أسعدتني الزيارة جداً وأتمنى تكرارها
كل سنة وحضرتك طيبة

-_- said...

المشكلة في الاشخاص ذوي الذقون و علامات التدين الشكلية
انهم اعتقدوا انفسهم شيوخا بحق
رغم ان اغلبهم لا يحفظ ربع القران

الأستاذ said...

sharm
شكراً على الزيارة وأتمنى تكرارها
والله هي المسألة نسبية من شخص لآخر من ذوي الذقون ليس الجميع كالجميع

Unknown said...

سلام عليكم
كل سنة وانت طيب
يا استاذ
وعيد سعيد
سلام

الأستاذ said...

my hope$
وانتي طيبة وعيد سعيد يوم السبت بقى إن شاء الله سلام

Unknown said...

كل سنه و انت طيب
عيد سعيد

الأستاذ said...

emy
وانتي طيبة يارب عيد سعيد عليكي انتي و coca إن شاء الله

YOTTA said...

شوف يا أستاذ
الناس الساذجة هى اللى بتحكم ع الشخص من مظهرة الخارجى
..
يعنى حاطط سماعات ف ودانك تبقى شاب طايش مابتعمش حاجة ف حياتك غير انك تسمع أغانى
..
ماسك مصحف،حتى لو مش قاعد تقرا فيه
تبقى شخص محترم ومتدين
ويمكن شيخ كمان
..
عشان كده بقيت خلاص أمشى أعمل اللى أنا عايزاه ومايهمنيش رأى حد فيا
لأن كل واحد له دماغ مختلفة وتفكير مختلف

وبعدين رأيى ف نفسى
أهم بكتير من رأيهم فيا
...
..
وآه وألف آه من المواصلات
أنا لو قعدت أحكى اللى بيحصل لى ف المواصلات
ممكن أكتب فيها كتب
دى عالم تانى
وبرغم البلاوى الزرقا اللى بتحصل لى ف المواصلات
الا انها خبرة ماكنتش هاقدر اكتسبها غير ببهدلة المواصلات
.....
آه على فكرة عاجبانى الجمله اللى فوق بوكس التعليقات
:)

الأستاذ said...

yotta
معاك حق جداً وشكلك من راكبي المواصلات القدام ومجربة وأنا فعلاً برضه إستفدت من موضوع الي بيحصل في المواصلات عامة والمترو خاصة لأنها أثرت خيالي وفكري البسيط جداً ولمن يعلم أن أهم شئ ينمي العقول هو مشاهدة أفعال وأقوال الغوغاء وهم "السيس" كما يطلق عليهم أو نستطيع القول بأنهم العامة من الشعب
وكويس إنك عجبك موضوع الكلام اللي فوق التعليقات
شكراً وعيد سعيد

Ahmed Al-Sabbagh said...

بوست جميل بس طويل حبتين

المشكلة يا سيدى
ان الانسان اللى بتبدو عليه مظاهر التدين بيكون مسئول اكتر من غيرة
لان اى خطأ زى اللى عملة الشيخ ده
ممكن ينسب للمتدينين كلها
وممكن كمان لغير المسلمين يقوموا ينسبوه للدين

تحياتى

الأستاذ said...

ahmed al-sabbagh
أهلاً بزيارتك وأتمنى تكرارها إن شاء الله
ومعك حق في كلامك لأن فعلاً الناس بتحكم بالمظاهر دلوقتي زي م هو حكم علي بمظهري لكن أنا محكمتش عليه من مظهره إنه هو عمل معايا كدة كان ممكن أي حد يعمل معايا كدة وأنا مش بعاجم الفئة دي لكن كنت بعرض مواقف حصلت معايا وكمان فيه ناس كتير زيهم وكويسين والواحد يحب يعرفهم
لكن المشلكة إنهم فيهم ناس برضه بيبظوا المظهر وبيخلوا الناس تحكم مش عليهم هما بس لأ على المسلمين كلهم يعني بالنسبة للأجانب ده الزي الرسمي للإرهاب وهما مقتنعين بده تماماً يلا الله يهدي الجميع
طولت عليك كمان في الرد ولكن كل سنة وانت طيب
عيد سعيد

محمود على said...


كل سنه وانت طيب

الأستاذ said...

محمود علي
وحضرتك طيب إن شاء الله
عيد سعيد

ما علينا said...

كل سنة وانت طيب يا استاذ
وبالف خير

عيد سعيد ان شاء الله
ربنا يحقق لك كل ما تتمنى

. said...

استاذي
اولا انا بحترم الراجل الي مربي دقنو حتى لو مكانش هذبها حتى لو كان لاس جلابية قصيرة
فالاخر د بني ادم بيعمل كده وهو عارف انو الناس ممكن تتريق علي عشان يرضي ربنا بغض النظر عن ان فكرتو دي صح ولا غلط بس كل واحد عايز يرضي ربنا ده بالنيبالي انسان محترم
ثانيا
الاغاني بقة الي بحس انو حتى لو احنا مبنعملش حاجة غلط مش وقتها خالص فرمضان يعني مش معقولة الواحد يقى قاعد فالاماحان حاطط الام بي ثري فودنو حتى لو هو مبيغشش بس مش وقتو يعني
فالعيد بقة وعليك خير والايام التانية بس رمضان ده سباق يعني مش ايام عادية ده احنا بنصوم عن الحاجات الحلال لينا الي هيا الاكل والشرب فمن باب اولى ان احنا نصوم عن الاغاني حتى لو كانت حلال
طبعا ده رأي وانا عمري ما قيدت حد برأي انوالصح
ثالثا بقة
كل سنة وانتا طيب وعيد سعيد عايزين نعيد صح اليومين دول
وانتا اصلك مش عارف الثناوية العامة بتعمل فالناس ايه
عموما دعواتك بس
ربنا معاييييييااااااااااا
يله نشوفك بعد العيد
وسلااااااااااااام معطر

abo salah said...

بعد السلام عليكم

كل سنة وأنت طيب ياأستاذ
وبألف صحة و سلامة

وأسرتك كلها بخير يارب

عيد سعيد عليكم

تحياتي

TAMTAM said...

كل سنة وانت طيب يا استاذ

مدونتك حلوة اوي

ربنا يكرمك

الأستاذ said...

ماعلينا
ألف شكر ومستني زيارتك الجاية إن شاء الله عيد سعيد

sad_doraa
شكرأص على الزيارة الجملية دي وعلى الرأي اللي أكيد أحترمه وكملي في البوست الجاي

abo salah
ربنا يخليك يارب يا أبو الصلح إن شاء الله انت كمان وعائلتك تكونوا بخير وعيد سعيد

tamtam
شكراً على الزيارة ومستني الجاية في البوست بتاع العيد
ربنا يكرمك وعيد سعيد

أشكر الجميع وأنتظرهم في بوست "العيد" وأنتظر التعليقات

Dr.Diamond86 said...

طويل او مش طويل بس مش ممل وده المهم
ليك حق بجد هو احنا المهم عندنا المظهر وبس
ليه اللاسلام بقى دقن وجلابيه او نقاب
بيتهيالى انه اوسع واكبر من كده
وليه رمضان شهر العبادة والباقى شهور المعصية
رب رمضان هو رب كل الشهور
الصلاة والصيام والقرآن المفروض يكونوا السنه كلها مش شهر واحد
أما موضوع الاغانى ده فالعلم عند الله
انا عن نفسي مش عارفه ابطلها
ربنا يهدينا جميعا

الأستاذ said...

dr.diamond86
ما تتصورش رد حضرتك أسعدني أد إيه؟
انت رديت بكلام موجز هو ده اللي فيه الملخص وكلامك كله أتفق معاك فيه ولا أختلف في حرف واحد
لكن أنا معرفتش أقول كدة وانت عارف لابد من الرغي أحياناً
شكراً لك وأتمنى تكرار زيارتك السعيدة

Meta said...

الكومنت بعد تصحيح خطأ لغوى
رجاءا حذف السابق

بالنسبة للموقف الاول
انا شايفة انك مكبرها حبتين او حساس شوية
كل ما فى الامر ان الراجل شاف الاكبر سنا اولى بالجلوس ودى حاجه متزعلكش لانك كدا كدا كنت هتتنازل عن الكرسي للراجل لو كنت شفته بدليل انك مضايقتش وواضح من اخلاقك انك كنت هتعمل كدا
لانه كمان مش اى واحد بيحلق دقنه فاسق ولا كل واحد ماسك mp3
بيسمع اغانى

وبخصوص الموقف الثانى فكل الامر انك عملت خير و الناس بتشكرك على كدا وده اتضح من دعائهم ليك وشكرهم ليك ..
بس برضه انت اللى بتكبر الامور مش عارفة ليه

يعنى كمان ده مش تناقض مجتمع ولا حاجة .. كل الامر اختلاف وجهات نظر نتيجة اختلاف الافكار و المعتقدات و الشخصيات و ده طبيعى جدا فى اى مجتمع

بس انا زعلت منك لما بتقول ايه يعنى نسمع اغانى فى رمضان

طيب يا راجل ده الواحد طول السنة ملهى فى الدنيا وربنا من رحمته بيمن علينا ب فترة اوكازيون كدا مفيش سيئات كتير والجسنات بالجملة نقوم نقول برضه ايه يعنى ما زيه زى طول السنة ..؟

العملية مش مسألة عبادة مواسم زى الكل ما بيعمل انه يعبد ربنا فى الموسم
بس هى بتبقى فرصة والواحد بيحاول يستغلها على قد ما يقدر
لان كدا كدا الاغانى وان ماكانتش حرام فهى لهو
لان اى شىء بيعطلك عن ذكر الله يعتبر لهو
بغض النظر عن كونه حرام او لا

لانه لو قلنا الاستغفار جميل فى رمضان ( وغير رمضان طبعا بس هو مثال بسيط ) طبيعى مش هتعرف تستغفر والاغانى شغالة فى ودنك صح ولا ايه

هى دى كل القضية ..
واختلاف الراى لا يفسد للود قضية
ما دمنا نبتعد عن الطرق الملتوية..



تحياتى لك يا مخرج

Meta said...

بعد ما كتبت الكومنت بتاعى قريت بعض الكومنتات الاولى وردك على احدهم

وفيه بتقول انت ان لو اى شىء يلهى عن ذكر الله يبقى لهو يبقى الشغل لهو

لا يا أستاذ المنطق مش بيقول كدا ..
بمعنى ان احنا اتخلقنا عشان نعبد ربنا
فى نفس الوقت فى متطلبات للحياة
يعنى انا مش هقعد فى الجامع مثلا طول عمرى
طيب هاكل ازاى هشرب ازاى ؟
يبقى انا بشتغل عشان اجيب فلوس امشى بيها حياتى
وفى نفس الوقت مش لازم انسى ربنا يعنى
( الا لو واحد بيشتغل فى كبارية بقا )

الملخص عشان متكلمش كتير
ان عقيدتنا بتقول اننا اتخلقنا عشان نعبد ربنا
ومن العبادة العمل و الزواج و الترويح عن النفس والتفكير فى الله و انجاب و تربية الاطفال و حاجات كتير جدا ممكن نعملها فى الدنيا وتعتبر عبادة

وهقولك على حاجه يمكن متاخدش بالك منها
انما الاعمال بالنيات زى ما بنسمع و نقول دايما

يعنى تخيل كدا انت ممكن تنام و تاخد ثواب !!

هتقولى ازاى منا نايم وده وقت مش بذكر فيه الله يعنى بمنطقك هتقولى ان النوم لهو

لأ .. لان لو واحد نوى قبل ما ينام انه مثلا هينام عشان يدى لنفسه طاقة يستعين بيها بعد كدا على امور دينه و حياته و عملا بالحديث ان لبدنك عليك حق هياخد ثواب وهو مش حاسس

خلاصة الخلاصة عشان مش عارفة الخص اكتر من كدا
ان الدين يسر جدااا
وتقدر فى كل عمل تاخد ثواب ما دمت بتوجه النية لله تعالى

وفى النهاية احب اذكر الكل و نفسي
ان الحياة ساعات معدودة مهما طالت

وتقدر تقول ارض خصبة
انت بترمى فيها بذور هتحصدها يوم القيامة
شوف انت بقا عاوز تحصد ايه ؟

الأستاذ said...

meta
أولاً : أشكر جداً زيارة حضرتك الجميلة دي اللي ياريت تتكرر
ثانياً: شكلك بتفهمي فعلاً ودماغك نضيفة بين الدين والدنيا وده شيئ يبسطني الصراحة
ثالثاً: لابد من وجود مكان لـ "لكن" .. لكن إنتي برضه زيك زي كل الناس اللي بياخدوا أول الكلام بس رغم إنهم قرأوا ما بعده من توضيح لما سبقه
بمعنى أدق أنا زي م قولت إن إيه المانع إن الواحد يسمع أغاني في رمضان زي طول السنة برضه إيه المانع إن الواحد يقرأ قرآن زي م المفروض بيقرأ ويصلي طول السنة بغض النظر عن إن ده فيه ثواب وده مفيهوش مش موضوع حلال وحرام
لكن كل الفكرة اللي أنا ذكرتها هو موضوع إن فعلاً رمضان ده مختلف الحسنات والطاعات بتزيد فيه وبنحاول السيئات تقل وزي م بيقولوا رب رمضان رب كل الشهور يبقى كدة كدة الواحد هيتحاسب على كله طالما إني واثق من إني بعمل حاجة سواء صح أو غلط في نظر الناس أنا شايفها إزاي
رابعاً: أرجو قراءة البوست مرة أخرى بنية صافية وإدراك ما كتب باللون الأخضر جيداً
خامساً: شكراً على السؤال ده وعلى الزيارة اللي أتمنى تتكرر إن شاء الله
سادساً: مع أطيب تمنياتي تفهمي قصدي صح
سابعاً: تحياتي

The Queen said...

الاستاذ

انا معاك ان في كتير من الناس المدعين للتدين بينظروا لغيرهم نظرة مختلفة مش بس عشان مش لابس زيهم او بتسمع اغاني لا ده اللي اكتر من كده ان احد " الاخوات " كانت بتناقشني في لون لبسي !!! تصور بتحرم وتحلل الالوان بمزاجها يعني مثلا اني البس لون احمر او اصفر حرام لكن لما البس اسود او كحلي او بني يبقى حلال حلال حلال لان الالوان التانيه ملفتة للنظر !! شوف يا سيدي

الموقف التاني موقف اخلاقي وبيدل عادة على شهامة اللي بيعمله بس في حاجه
في المترو غالبا والساعه 2 مع خروج الموظفين تلاقي الموظفات داخلين المترو كل واحده قربت تموت وتقع من طولها وتبص للي قاعد من الشباب على انهم معندهمش دم وسايبينها واقفه في حين انها هي قاعده على مكتب فاضي بيلمع من النظافه ومبتشتغلش اساسا والطالب او الطالبه اللي قاعدين اتحركوا اكتر منها ولهم احقية الراحة عنها

معلش طولت عليك بس انا عندي كلام كتير في موضوع المترو ده

تحياتي لك

الأستاذ said...

the queen
أهلاً بحضرتك ونورتيني فعلاً والمدونة
معاكي حق في كل كلامك
وموضوع الساعة 2 ده صح بلاحظها أوي وتعمل خلاص هتموت وأول م تقعد لما حد يقوملها "مش أنا طبعاً" أنا متدخلش عليا الحركات دي لأني فعلاً ببقى تعبان وحتى لو مش تعبان محبش اللي يستعبط عليا ويمثل ويكدب لكن أول م بتقعد تلاقيها خدت راحتها ومش بعيد تطلع كوسة وتقشر
وخدي راحتك في الكلام دي مدونتك وفي أي وقت تيجي أهلاً وسهلاً طبعاً وياريت الزيارة الجميلة دي تتكرر إن شاء الله قريب
لأن شكلك ركيبة مترو قديمة
تحياتي