Sunday, September 30, 2007

لماذا لم يعترض الخرتيت على الأسد كونه الملك؟

هذا الموضوع من رؤيتي الشخصية وتناولي لتلك الظاهرة التي أصبحت تستحق التوقف فسأطرحها من وجهة نظري
قبلاً و اعذروا جهلي لم أكن أعلم أن كلمة "مثلي" تعني "شاذاً" ولكن كنت أعتقد أن معناها أحداً من الجنس الثالث والذي حتى الآن أعرف عنه أيضاً على حد علمي أنهم إما "أنثى" يظهر عليها علامات الرجولية في كل شئ حتى في التكوين وكذلك "الذكر" تظهر عليه كل علامات الأنوثة
والله أعلم إن كان فعلاً هذا هو المعنى أم لا لأنني لست فضولياً لهذا الحد لأتدخل في معرفة تلك الأمور المقززة بالنسبة لي شخصياً
والعلم حر
أما عن "المثلية" فاعتقدت أنها "خِلقية" وأن الشخص يولد بتلك "المواصفات" ,لكن كنت مخطئاً واتضح أنها "خُلُقية" وأن الشخص تتكون عنده تلك "الصفات" أو يكتسبها أو يفضلها بإرادته وتعني أن الشخص نفسه هو من يقرر أن يصبح على هذه الطريقة ولا أعلم إن كان هناك فعلاً أشخاصاً يولدون بهذا التكوين أم لا أي أنهم لا دخل لهم في هذا ... بوضوح أكثر تعني كلمة "مثلي" أنه شخص يميل إلى الأشخاص من مثل نوعه وليس حباً خالصاً ولكنه حب شهوة إما بين رجل ورجل مثله أو أنثى وأنثى مثلها أي شيئاً "شاذاً" غير المعتاد وغير المعروف وغير الطبيعة المعهودة للبشر ولكنهم لا يحبون تلك الكلمة التي تصفهم بأنهم مختلفين عنا فأنا أتفق معهم في هذا ولكن في "معنى" الاختلاف بحد ذاته بحيث أنهم ليسوا مختلفين في تكوينهم أو أنهم لا يد لهم في ذلك إن كان خلقهم الله على هذا الحال كما يدعون ... ولكن أختلف مع "لفظة" الاختلاف والتي تغير المسمى إلى شئ يصبح مقبولاً حتى يتقبلهم الباقون فاختلافهم هنا اختلافاً يعني الشذوذ عن القاعدة أو عن العرف بحريتهم الشخصية وبكامل إرادتهم.. من منا خلق بدون شهوة سواء ذكر أو أنثى والتي هي عبارة عن غريزة طبيعية وشئ فطري ولكنه له مكانه الصحيح في الزواج "ذكر بأنثى" ولعل بعضهم لجأ إلى تلك الحجة حتى يقننوا تلك الفعلة النكراء بأن يتزوجوا من نفس النوع وهذا ألعن , فكيف يتكيف شيئان متنافران فهو غير مقبول في نظام الطبيعة بذاتها.
والطبيعة حرة
ولعلي أذكر كثيراً كلمة "رجل" وليس ذكراً لأن هذا يريحني أكثر عادة ما تثق البنت في بنت مثلها عندما تكره صنف الرجال ولكن ليس هناك رجل يستغني عن المرأة ويستعيض عنها برجل مثله إلا في حالات الصداقة أو القرابة ولكن ليست بالصورة التي تغنيه عن زواجه من انثى .. ليس معنى هذا أنني أشجع على أن تكون المثلية بين الإناث مقبولة ولكن معروف أن مصطلح "الرجولة" يعني الرجال فكيف تنعدم؟
أياً كانت الظروف أو الأسباب لا يصح إلا الصحيح ,تماماً كرجل يختلي بأنثى في حرام ففي الحالتين يعتبر زنا "المعنى الجنائي".
ولهذه الجريمة عواقب وخيمة ففي الحالات العادية عندما يخطئ رجل مع امرأة من المفروض أن يتزوجها فكيف عندما يخطئ رجل مع رجل أو انثى مع أخرى أن يتزوجا؟؟؟ أيصلحان الخطأ بأكبر؟؟؟؟
وهنا تصبح علاقة الشذوذ بعيدة عن نطاق الحب الحلال أو حب الصديق أو الحب في لله
ليس هناك غضاضة في أن تحب صديقك أو أن تحبي صديقتك ولكنها علاقة شريفة وحب في الله
لما التطرف في هذا الحب أو كما تدعون أنه حباً ,هل هذا هو ما سيرضيكَ أو يرضيكِ ؟
أم أنه مرض نفسي وحتى و إن لم يكن فأنا أعتبر الأمر تماماً كمن يرتاح عندما يقتل نفساً وإن كان بحكم الظروف القاسية كاللص الذي يسرق رغماً عنه أو بإرادته !!
والمذنبون أحرار
فما الفارق بين الشذوذ والحيوانات؟ فالذين يشبهون الشذوذ بالحيوانات لا يحتقرونهم بهذا الوصف فهناك بعض حالات الشذوذ في الحيوانات ولكنها لغرض ما أنا شخصياً لا أفهمه ولكنه على ما أعتقد سبب طبيعي ومكمل أو أساسي بطريقة ما ولكن هذه حالات استثنائية أي شاذة في الحيوانات ولكن عندما تحدث في الإنسان وهي ليست معروفة فإنها تقابل بالرفض.. فهل سنقول إذاً لم تفعل الحيوانات هذا ونحن ليس من حقنا؟ هنا لست أنا من يشبههم بالحيوانات إذاً هم يريدون الحق في فعل ما تفعله قلة من الحيوانات على سبيل عدم التمييز.
والحيوانات أحرار
وهم عادة يتجمعون في أماكن معينة مع بعضهم ضد من يحتكرهم ولا يحاولون الاختلاط بالآخرين إلا بحدود خوفاً على نوعهم أو شكلهم أو أياً ما كان كأنهم طائفة مستقلة أو شئ مختلف فهم من يجعلون من أنفسهم شواذاً ينبذهم المجتمع ويمقت معرفتهم وتداخلهم في وسط الآخرين خوفاً من تفشي طباعهم ...
وينتظرون من الآخر تقبلهم كما هم فلِمَ يفعلون هذا؟ كأنهم شئ مستقل ومنفرد أو نادر؟؟
والبعض من شدة إلحاحه على المجتمع ومن شدة رفضه لهم يلجؤن للانتحار!!
أرى أن الجانبين يتفقان فإذا لم يكن من ينتحر مريضاً نفسياً فهو يلجأ له لاعتقاده أنه حل ولكنه نهاية الحل بأزمة
وأيضاً من كان مثلياً ويدعي أنه ليس مريضاً نفسياً فما هو إذن؟ فرأيي أنه قد لجأ إلى الانتحار وهو حي !!
والجميع "مرضى" أقصد أحرار
فهم ليسوا طائفة دينية معينة أو ثقافة مستقلة بذاتها تحاول التزايد أو اجتذاب المألوف من البشر كمن يألفهم ويتفق أو يتعاطف معهم ... ولهم مقر يرددون فيه شعاراتهم وتحذيراتهم وكأنهم قلة مندسة ويحاولون الحفاظ على نسلهم!! محاولين تغيير صفتهم من شواذ إلى وصف يليق بالمجتمع ولا يقابل بالرفض ليخدع الآخرين به كما يزين الكثير ويجمل في وصف الخمر على أنها "بيرة" أو "ويسكي" وغيرها من المسميات المختلفة التي تحور لتصبح شرعية
والجميع أحرار
المثليين العرب ودستورهم الخاص
لا أعلم محتواه ولن أتأثر به إن قرأته ولكن نفسي تمنعني من الاطلاع عليه حتى
ولا شئ في كل هذا وبعد كل شئ تبقى الحرية دون قيود "إن لم تستحِ فافعل ما شئت"
فكما يعلم الجميع أن الجميع أحرار
الحرية.. المعنى الذي يستخدمه الكثير كمجرد كلمة تقال حتى أصبحت دمية في يد الجميع وليست مسئولية
المهم أنك حر فيما تشاء ولكن "أنت حر مالم تضر"
وإليك قائمة الحقوق التي أضعها إذا خطر في بالك أن تدخل عالمي بعد هذا اليوم
من حقك أن تفعل أو تقول أو تكتب ما تشاء ... ومن حقي أن أنتقده
من حقك أن تختار ما تشاء من الكلمات .. ومن حقي أن أختار ما أشاء من الردود
من حقك أن تبدأ حريتك بانتهاء حرية الآخر .. ومن حقي أن تبدأ حريتي أو تنتهي كيفما شئت
من حقك أن تتعدى حدود حريتك ... ومن حقي ألا تتعدي على حريتي أو تقترب منها
من حقك أن تعبر عن رأيك بحرية ... ومن حقي أن أكون حراً في تعبيري
من حقك أن تعتقد ما تريد أو لا تعتقد ... ومن حقي ألا أتعدى على ما فعلت
من حقك أن تهاجم معتقداتي أو أفكاري أو ديانتي ... ومن حقي الدفاع عنهم
من حقك أن تأسف أو تعتذر .. ومن حقي ألا أقبل
من حقك أن تطلب السماح .. ومن حقي ألا ألبي لك طلبك
من حقك أن تطالب بالقبول ... ومن حقي أن أرفضك
من حقك أن تعترض أو تثور .. ومن حقي ألا ألق لك بالاً
من حقك أن تطلب مني الصداقة .. ومن حقي ألا أقبل أيضاً
من حقك ألا تحترمني ... ومن حقي ألا أحترم عدم إحترامك
من حقك أن تعتبرني متخلفاً ... ومن حقي أن أعتبر نفسي أفضل منك
من حقك أن تعتبرني متطرفاً أو إرهابياً ... ومن حقي أن أثبت أو أنفي
من حقك أن تفهم من كلامي ما تريد على هواك ... ومن حقي أن أتمسك بما قلت
من حقك أن تفخر بما أنت عليه ... ومن حقي أن أحتقر افتخارك
من حقك أن تنتحر ... ومن حقي ألا أأسف عليك
من حقك أن تتفق أو تختلف مع ما كتبت ... ومن حقي أن أكتبه
من حقك أن تزيد على ما قلت .. ومن حقي ألا آخذ به
والجميع أحرار
فالأمر عندما يقولون لك أنهم ليسوا بالسوء الذي ننظر إليهم به وأنهم طيبوا القلب والطبائع ونريد أن نحبكم ونعيش جميعاً في سلام يذكرونني باليهود -وأنهم يريدون العيش في وسط العرب ولا يؤذوننا- وبعدما يقبل البعض هذا أو يرفضه البعض الآخر نلقى منهم النكران وأبشع الأفعال
أو عندما يدعون أن هكذا خلقنا الله ومالنا في هذا شئ فهم ليسوا كذوي القدرات الخاصة يريدون أن ينخرطوا في وسطنا ويتيهون معنا ولا نفرق بينهم لأنهم خلق من الله وله طبائعه فهؤلاء نحبهم بالفعل ولكن الأمر يختلف هنا
وكيف خلقكم الله هكذا ؟؟
تدعون أن الاختلاف في العقل وليس في التكوين الجسماني أي أنه يوجد جزء في العقل مسؤول عن هذه الأفعال وهو ما يقودكم لهذا وليس العكس !! فكيف هذا الجزء يستطيع أن يحب بهذا الشكل القذر الدنيئ وفي نفس الوقت يحب الحب الطاهر المعهود للناس جميعاً؟؟؟
من وجهة نظري طالما أنت مختلف عني في العقل فأنت مختلف أي "شاذ" هذا معنى الكلمة، وتستحق أن تعامل باختلاف حتى وإن كان ذوي الاحتياجات الخاصة أنفسهم مختلفون ولكنهم لم يفعلوا جُرماً ليصبحوا هكذا وبالتالي لا يستحقون أن يعاملوا باختلاف أو دونية بل خلقهم الله على هذه الهيئة وأعتقد أنهم سيدخلون الجنة إن شاء الله
أما أنتم هل تعتقدون أنكم أهلاً للجنة ؟؟ وللعلم أنا أيضاً أسأل نفسي نفس السؤال!
فاختلاف العقول التي خلقها الله ينتج ثلاثة أصناف (العبقري - الطبيعي - ذوي الاحتياجات الخاصة)
أما من تغير (
فأصبح أذكى مما كان - من قل ذكاؤه - من جُنَّ وخف عقله ) فهم تغيرت حالة عقولهم وليسوا فيمن خلقوا هكذا
أرى أنك لست مدرجاً هنا أو لست واحداً من أؤلئك الأصناف الثلاثة !!!
قد تكون ضمن من تغيروا ولكني لا أجد لك وصفاً "لائقاً" ..
لا أقصد الإهانة ولكن اثبت لي غير ما تدعيه بعدما طرحت عليك مسألة تكامل الأجهزة العضوية للذكر والأنثى لأنه الطبيعي من أحد المدونين .... وإذا كان الله قد خلقكم هكذا فلما لم يخلق لكم إمكانية معينة ومعروفة وعلمية لتفيدكم في جدواكم بدلاً من التحايل على الطبيعة؟؟؟
لست طبيباً أو معلماً أو أي شئ من هذا القبيل ولا أفقه في أي شئ من هذا ولكنها تبقى وجهة نظري "الجاهلة" في نظرك!!
* كل هذا ولم أتعرض للدين أو مخافة تعذيب الضمير أو حتى الاشمئزاز من النفس أو استنكار الفعل والقول
فالغرب يفعلون ما يريدون فهم شئ نجس لا يفرق معهم أي مبدأ أو دين يمارسون الرذيلة في الشوارع وقبل الزواج يجب أن تكون البنت ثيباً وإلا نبذوها لو علموا أنها مازالت بكراً وهو ليس بالمبالغة وقد وصلت بهم التفاهة إلى أن يناقشوا تلك الأمور على الملأ وفي المناهج الدراسية لتعليم الأطفال كما وصلت بهم الوقاحة بالتطاول على الله والمزاح في كل شئ لا يفصل بين ذلك وذلك حداً .. فيتأثرون بكل هذا ولا يعون ما عواقب ما يقلدون.
والغرب أحرار

وجميع الأديان السماوية الحقة نبذت تلك الأفعال وأنكرتها على من يفعلها ولكن بعض الديانات المؤلفة من قبل أحد الأشخاص العاديين يلفق ديانة أو عبادة على هواه ويأمر الناس أن يعبدوه أو يعبدوا شيئاً آخر من دون الله من النار والبقر وغيرها.
والجميع أحرار
وفي الإسلام حرمت هذه الأفعال النكراء المسماة باللواط نسبة لقوم "لوط" وطبعاً لم يأمرهم سيدنا لوط بأن يصبحوا هكذا ولا خلقهم على هذه الهيئة حاشاه ذلك وجرمت أفعالهم كأنها زنا وعقابها الرجم
وأيضاً في بعض الاعتقادات المسيحية واليهودية وباقي الأديان جرمتها وفرضت عقوبات وأتعاملات معينة
والله حر
وهنا المصدر الموثوق بكل الديانات ومواقفها من تلك الأفعال
موسوعة ويكيبيديا الشاملة والموثقة عالميا
فالعجب كل العجب أن يأتي أناس مثلهم وتصل بهم الجرأة إلى حد "التفاخر" بكونهم كما هم عليه .. فمن يقال عليه أنه غبي أو لا يفهم أو متخلفاً أو يشبه بالحيوان حتى وإن كان كذلك فعلاً لا يفتخر بكونه هكذا فكيف هم لا يخجلون من أنفسهم ؟؟؟؟ ويأتون طالبين السماح بدعوى أنهم تأثروا بالغرب وأنه المسئول عن غلطهم في الإسلام أو في الله بدعوى أنهم ضحايا الفكر الغربي ومعتقداته ! وبعض أفكاره الملحدة ,أوليس هذا هو الإرهاب؟ إرهاب الإنسان ومنعه من العيش كما خلقه الله بدون عصيان مدعين أنها من حقوق الإنسان فأين الإنسان في هذا؟؟
ومن هو المرهب في كل هذا؟ الذي يهدي من يضل أو من يضل من اهتدى؟؟
(لست متعصباً أو متأثراً بأحد ولكني أرفض هذا بشدة .. ولا أستطيع معرفة أحداً بهذه الصفات أو ما شابه وهذه مسألة نسبية ... أنا أقول هذا دائماً إن كنت في الصين أو إن كنت في القمر أو أي مكان وهي ليست ثقافة معينة هي مسألة قبول وطباع وآدمية وأشياء أخرى ربما لا تفهمها ... وبمناسبة رمضان !! أتصوم؟ وتصلي؟ إذاً لنفرض أن جاءتك نوبة حبٍ لأحدٍ من معارفك الذين تتودد لهم فهل ستلبي هذا وأنت صائم ؟ ... "مجرد فضول" ... وهذه قناعتي ولن تتغير)
وأنا حر
وهذا حوار قد يدور بين "شخصي" وشخص "مثلي":
"والطرفان على لساني"
المثلي : أنا أمد يدي إليك بالحب فتقبلها
الطبيعي: أي نوع من الحب؟
المثلي: حب الأصدقاء أو الأخوة
الطبيعي: لماذا أنا بالذات؟
المثلي: لأنك شخص مميز وأستلطفك
الطبيعي: ولما قد فعلت هذا مع الجميع وقلت لهم ما قلته لي؟
المثلي: إذاً فهو مع الجميع ليعلموا جميعاً ما نحن وأننا نحبهم كلهم
الطبيعي: أتقصد حباً خالصاً طاهراً ليس لأغراض دنيئة ولا يشوبه ما تفعلون مع "مثيليكم" ؟
المثلي: ليكن
الطبيعي: وطالما أنت تقدر على هذا النوع من الحب لما ذهبت للنوع الآخر؟ ولم تجربه مع الباقين وتتجنب ما أنت فيه؟
المثلي: ...... "أجب بنفسك" ... غير مُدرجة
أنت : تعاني من الرفض وأنا لا أرفضك ... ولكني ببساطة لا أريدك
وأنا : حرٌ (على ما أعتقد)
لا تطلب مني التعاطف معك لأنك موضعاً للتعاطف
ولا أريد منك إحسانك بالقلق لأنني لست أنتظره
وعندما طلبت من الجميع الدعاء لي بالشفاء فأجابوا وأشكرهم جزيلاً أما أنت فأستثنيك من هذا .. فإن كان شفائي يتوقف على دعائك فلا أريده
(هذا إن كنت أصلاً دعوت! وأعتقد إن فعلت فلن يستجيب الله منك)
"أنت مثلي ... ولكني لست مثلك"
والجميع أحرار
وختاماً
ندعوا الله أن يهديهم ويهدي كل ضال
وهم أحرار والله أيضاً حر
لا أعتقد أن أحداً قد سمح بهذا القدر من الحرية في أي مكان أو زمان هذا إن كانت الحرية كلمة تردد والدليل ترك التعليق لمن يشاء حتى نرى هل سيعرف أنني لا أرحب به كما قال الجميع وأنني سعيد جداً بصداقة المدونيين جميعاً الذين أعرفهم والذين لا أعرفهم ولكنك لست في أي منهم , وقريباً سأوضع بدلاً من "تمثال الحرية" تحت إسم "تمثال المثلية" ولكن ليس كرمز لها ... طالما أن تمثال الحرية لا يمثلها ؟؟؟
فما علاقة الخرتيت والأسد بالموضوع؟
ألمح لهذا بأن الخرتيت لم يعترض على كون الأسد ملكاً "للغابة" وارتضى بالأمر الواقع ولم يعلن ثورته أو أنه أفضل منه أو "مثله" حتى ولم ينشق ولم يستطيع أن يصبح أسداً مهما حاول ولم يعلن أنه "فرس النهر" في الأصل ولا يليق به الوصف الآخر لأن في هذا إهانة له
وفي هذا قصيدة سأنشرها قريباً تبين مغزى آخر من الموضوع بين الخرتيت الذي أعلن ثورته على الأسد..
قد يكون "أبو صلاح" وضع حداً له ولكن أحببت أن أطيح به للأبد
عذراً للإطالة ولكن لنقطع دابر الذين كذبوا.

47 comments:

Unknown said...

انا جيت
هقرا وبعدين اعلق
بس بحجز مكان
ههه:)
علشان ابقي اول كومنت

مش هتاخر
يلا سلامممممممم

الأستاذ said...

ماشي يا ستي براحتك خالص

abo salah said...

بعد السلام عليكم

حمد الله علي السلامة ياباشا

وأنا برضه بأحجز تانى كومنت

ولكن أنا مضطر أنزل دلوقتى

ولما أرجع أن شاء الله
هأقرا و أعلق

تحياتي

Unknown said...

بص انا قريت
بسرعة علشان الحق الصلاة بتاعت التراويح
بس جامد موتتتتتتتت
عجبتني الحتة بتاعت
من حقك أن تأسف أو تعتذر .. ومن حقي ألا أقبل
من حقك أن تطلب السماح .. ومن حقي ألا ألبي لك طلبك
من حقك أن تطالب بالقبول ... ومن حقي أن أرفضك
من حقك أن تعترض أو تثور .. ومن حقي ألا ألق لك بالاً
الله يكرمك
يارب بقي يبقي عندة دم وميدخلش عند الناس الطبعية تاني وخلية مع اللي زية
وشد حيلك في العشرة الاواخر
بقي
ربنا يبلغك ليلة القدر
بص عقبال ما قريت كنت انتوابوصلاح جيت
يلا كنت عايزة ابقي تاني كومنت بس ابو صلاح سبقني
هروح اصلي واجي تاني
سلامممممممممممم

shorouk said شروق سعيد said...

أنا قريت الموضوع على السريع و عجبتني نفس الحتة اللى عجبت ماي هوبس
أنا أول ما عرفت المثليين دول عرفتهم عن طريق جريدة الدستور كانوا كاتبين عنهم
أنا بحكم ساذاجتي كنت فاكرة إن مثلي يعني واحد زيي
مش شاذ جنسياً
أنا دخلت مدوناتهم هما فعلاً ملمومين على بعض
بيحاولوا يقنعونا إن هم حاجة طبيعية
مش عايزين يفهموا إن ده مرض نفسي
أنا بدأت أبعد عنهم لإني أشعر بالقرف و الإشمئزاز و أرغب في التقئ عندما أقرأ ما يكتبونه

أحيي حضرتك على التدوينة المتميزة و المدونة المتميزة

Unknown said...

ايه يا استاذنا البلوج بقي بالحجز ولا ايه
الف حمد الله علي سلامتك نورت النت
الموضوع مهم اوي المثليه انتشرت في مجتمعاتنا بس يا استاذ انا مش مع الهجوم
انا بشوف اني احب الي انا مختلفه معاه و نتكلم و حد فينا يقنع التاني

حلوه اوي من حقك و من حقي

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليك الاول يا استاذ
ثانيا الف الف الف حمدالله على السلامه
البوست ده على فكره
حلو قوي قوي قوي قوي قوي و كل كلمه فيها كتبتها ردا على اللي حصل بجد عايزة انحني اعجبابا بها
و بعدين فعلا
فما الفارق بين الشذوذ والحيوانات؟

فعلا مفيش فرق بينهم
احييك بجدد يا استاذ على البوست ده و طريقه القائه و طرحة لينا
تحياتي .
.
زيزي

Unknown said...

استاذ
انا جيت
مستنين بقي القصة بتاعت الاسد والخرتيت اللي قولت عليها
سلاممم

Coca said...

اولا بوست منظم اوي عجبني حقيقي كلام مترتب

بس انا شايفه قبول الاخر الحوار معاه مش بالسخط

بالحب بيغير كتير

ثانيا زي ما قولت بيفكروك باليهود

اليهود في حد ذاتهم مش كلهم موافقين علي اللي بيحصل في اسرائيل

ولكن الفكر الصهيوني واتباعه

زي بظبط لما جماعه اسلاميه تخرب ودمر فيوصل عنا ان المسلمين ككل

ارهابيون واظن دا بقي واقع دلوقتي

شكلي خرجت بره الموضوع بس عامه رحمه ربنا وسعت كل شئ
هو اللي خلقنا وهو ادري بينا من انفسنا

وانا شايفه المعامله الطيبه هي خير طريقه للتواصل مع الناس علي اختلافهم
تحياتي

Coca said...

اه انا مقصدتش تشبيه المسلمين باليهود انا قصدت رصد واقع

تحياتي

الأستاذ said...

أبو صلاح
ماشي انت كمان براحتكم خالص وفي أي وقت تحبوه تعلقوا أنا مستني ودي مدونتكم

my hope$
أشكرك جداً وكويس إنك عجبك حاجة من العك اللي أنا كتبه ده ويارب تكوني فعلاً وضحت لك الأمور وأرجو أن يكون الأمر قد حسم وإن شاء الله نقدر على العشرة الأواخر اللهم بلغنا ليلة القدر

مدونة تحت العشرين
للمرة الثانية أبدي إعجابي برأيك وكلنا بقى بيدايقنا موضوع المثلية ده بس ربنا يستر ولا يتهمونني "بمعاداة المثلية" إن شاء الله

emy
أحترم رأيك وإن كنت لا أعتقد أن التفاهم معهم سيأتي بنتيجة

meekness
أشكرك جداً على رأيك وكويس إن في كلام عجبك الحمد لله وربنا يقدرنا كلنا ونكون مدافعين عن الحق

my hope$ تاني
إن شاء الله قريب قصة الخرتيت والأسد

coca
أهلاً بزيارتك الأولى على ما أعتقد للمدونة ويسعدني إعجابك بها وبالموضوع ويشرفني رأيك وأتفهم أنك لا تقصدين تشبيه المسلمين باليهود ولكنك تقصدين الحال في تلك القضية مسألة تشويه السمعة أو ما شابه, أما التفاهم معهم في اعتقادي فهو لا يجدي يمكن أن يحدث هذا إن كان مع قلة صهيونية متطرفة توقع بالمسلمين أو حتى ملحد يحاول الإساءة للإسلام فمن الممكن أن تجدي ملحداً طيباً ومهذباً أو عالماً ومفيداً ولكن مع هؤلاء ففي اعتقادي أنه لا نفع منهم ولا هم ينفعوا الناس بشئ بل يريدون استقطابهم وأن يصبح الأخر مثلهم وهذا غير أنهم من الأساس أناس مخطئون و ليس بهم شئ جيد نراه , وإن تطرق ذهنك لكلامي بعد مبدأ الحرية فكما هم أحرار في ما هم عليه فأنا حر أيضاً ألا أتقبلهم أو أتفاهم معهم
شكراً

وشكراً للجميع ومازال صدري رحباً للمزيد

mthlykaweyy said...

هاى استاذ
ازيك حمد لله على السلامه
مش مهم اى حجه المهم انى اطمنت عليك وانك كويس حتى لو كنت هتهاجمنى

اما بخصوص موضوعك وموضوع ابو صلاح فانا رديت عليه فى بوست على مدونتى

وياريت الكل يشوفه خصوصا اللى علقوا عند ابو صلاخ لانى رديت علي موضوعه بتعليقات بس مسح تعليقى

وعموما انا مش زعلان منه او من حد
بس مش هقدر ادخل مدنته تانى مع لانه حرمنى من حق انى ارد على كلامه


بس فى الاخر انا بحبكم كلكم
حتى لو كرهتونى

شكرا

مثلى قوى

mthlykaweyy said...

اريد ان نتحاور وتكون صديقى

h_h6497@yahoo.com

ضفنى على اميلك
وسانتظرك على الياهو

وشكرا

على باب الله said...

صباح الفل

بوست جميل و منظم فعلاً

و أنا بختلف معاك في الرأي لكني بحترم رأيك برضه

أنا بختلف معاك في نظرة إن الكلام مش ها يجيب معاهم نتيجة

لأن و الله هما لو اللي فيه ده مرض نفسي

يبقي مالهوش حل إلا الحوار و الإقناع
و تحليل أسبابه و محاولة علاجها

أما لو اللي هما فيه ده حاجة خلقية disorder يعني ( نوع من أنواع ال
في المخ مثلاً ..) هنا ها تبقي فعلاً مشكلة و تحتاج لتدخل طبي

و ما تستقلش بالمخ يا زعيم

ده المخ هو أصل الشهوة ( أي شهوة ) قبل ما تكون أصلها أي حتة تانية

و الف شكر ليك علي طرحك للموضوع المهم

dr.Roufy said...

جميل موضوعك ومنظم فعلا
أنا كمان مستنية حكاية الخرتيت الأسود

لكن بعد الأحداث الأخيرة والى شفته في مدوناتنا من قلق عمله هذا المثلي قوي ..أنا اقتنعت بشئ
مش عارفة صح ولا غلط
الناس دي مافيهاش فايدة
هما كدا..بالذات الى فخورين بنفسهم زي الأخ المذكور أعلاه..ومش عايز يصدق انه شاذ أصلا
وبيستبدلها بكلمة مثلي
هو مثله هو..مش مثلنا احنا
هههههههه
المهم..الدنيا طول عمرها فيها النوعيات دي..وماشية الحياة
بس الغريب هنا فعلا هو الدعاية والترويج الى كان بيحاول يعملهم هذا المدون
ربنا يسترها علينا..ولا يؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

بجد بوست جميل ومباشر

تحياتي
:)

Anonymous said...

هاى مره تانيه
استاذ
اسمحلى بعد اذنك ارد على
باب الله

المثليه ليست مرض نفسى

انا سيكولوجست ومجال درساتى الطب النفسى


منظمه الصحه العالميه

وجمعيه الاطباء النفسيين العالميه

اللى فيهم اكبر علماء الارض اقروها
بانها طبيعه

ولان دى طبيعه فان المرض الحقيقى هو اننا نغير من الطبيعه


اما بالنسبه للعقل وتغيراته فهو ليس مرض لكى يتم علاجه

انا اخصاثى نفسى واعلم ما قوله لك
وعاوز اقول حجه مهمه واخيره
المثليين بره فعلا بيروحوا لاطباء نفسيين
والاطباء مش بيغيروهم لا
دول بيعلموهم ازاى انهم يتقبلوا انفسهم


شكرا

الأستاذ said...

بسم الله والرحمن الرحيم وأعوذ بالله من هذا المثلي الرجيم
ربما لم تؤتي الحرية ثمارها ولن تنفع مع هؤلاء المخنثين الشواذ , فلقد قررت ألا ألمح بعد الآن وسترى مني أشد الكلمات وأقساها ولعل تلك القسوى لن تشعر بها لأنك إن كنت تشعر من الأساس أو تملك قدراً من الإحساس ما فعلت ما تفعله أو على الأقل لابتعدت وخجلت من نفسك الدنيئة , فلا فرق عندي بينك وبين العاهرات والتي ليس لهن مبدأ سوى أنهم سيجتمعون في النار إن شاء الله كما تجتمعون أنتم في الدنيا ولكن أعتقد أن النار ستستغيث منك ولن تلقى لك مأوى والله أعلم.
وهذا الكلام في مستواه ليس رديئاً أو في مستوى أدنى من الناحية الأدبية ولكن مستواه أعلى بكثير من ناحية الإساءة والتوبيخ , وإن كان السباب لا يجدي معك نفعاً وإن كنت أعتقد أنه يزيد من حسناتي عندما أرجم شيطاناً مثلك أقصد "مثلي" بالكلمات , وربما ستتهمني بـ "معاداة المثلية" كمعاداة السامية لأنني لا أثق أنك مسلم أو من الإسلام في شئ فهذه ليست أفعال وبرود أحاسيس أحداً غير اليهود وحتماً ستصفني بالسادية بعدما ستقرأ تلك الكلمات المنتقاة بعناية لجرح مشاعرك المفقودة.
كما أنني لا أريد منك أن تطمئن علي ولا شأن لك بما أنا فيه فركز فيما أنت فيه أيها "اللوطي الوضيع"
في المرة السابقة للأسف لم أكن أدعوك أنت بالمعتوه فقد كانت لحجازي ولكنك أثبت استحقاقها بجدارة ولكن الوصف نفسه لا يشرف بأن يوصف لك فحتى المعتوه يستحي أن يفعل ما تفعله ولا يستفيق من سب أهل الأرض جميعاً ويملك بروداً لا يوصف سوى أنك لا تملك شرفاً بعدما فرطت فيه أو شرف مهنة الصحافة الذي سيلوث بك, وادعاؤك أنك "صحفي" يذكرني بـ"حاتم رشيد" في رواية "عمارة يعقوبيان" يبدو أنك معجب به فأدعو الله أن تكون نهايتك على يدي ولكن حتى لا ألوثهما بالسائل الذي يجري في عروقك والذي هو لا يمت للدم بصلة
فسأدع تلك المهمة لرجل يفعل معك كما حدث معه وتكون هي نهايتك التي تبعث عليها في النار إن شاء الله
أنا شخصياً أدعو الله من كل قلبي أن يحرقك بنار لا تقوى على مجرد رؤيتها ولا أتمنى أن يهديك قبل موتك الذي سيريح الجميع والله يفعل ما يشاء.
.. ربما دمرت لك أملك في أن تستقطب أحداً منا ولكننا كلنا عباد الله ولسنا عباد "جمعية الأطباء النفسيين العالمية" التي تفرح بها أيها "المجاهر" بذنبك والفرح بأنه ليس رجلاً على الإطلاق وفي هذا أوصاف كثيرة أدع أهل الشارع يلقبوك بها , كما أرجو أن تيأس في حياتك بؤساً لم يعرفه أحد والتي ستنتهي قريباً إن شاء الله بخيبة الأمل ... أنتظر خبر انتحارك بفارغ الصبر

سامحوني أصدقائي المدونين الطاهرين من استخدامي لأسلوب عدم مراعاة الحرية طالما أنه لا يعرف أن من فقد شرفه وعقله لن ينال مني غير كل توبيخ وإهانة صريحة بعد ذلك وهذا هو آخر تعليق لك هنا ولن أمسح ما فات رغم نجاستك ولكن حتى يلعنك كل من يرى كلامك البارد وكلامي الملتهب على جسدك الذي مثواه النار

الأستاذ said...

بالمناسبة لا أسمح لك بأن ترد على الأخ الطاهر "على باب الله" فإن كنت تعرف كلباً أطهر منك ليتكلم عنك بدلاً من تكرار نفس الكلام الممل فهاته وليرد على "العبد لله" وأنا كفيل به وبك وبجميع فصيلتك النادرة والتي سأسعى لتنقرض ما حييت إن شاء الله

حسام مراد said...

ياااااااه انا خلصت قرايه
بوست طويل اوى بس جميل

وردك عليه حلو
وانا دخلت اللينك بتاعهم وقعدت اضحك بالذات الجزء بتاع لماذا يهم ؟

وكمان صوره الواد اللى جزء اللى فوق عريان


بص يا ريت انت وابوصلاح ماتحكوش فى الحوار ده تانى لانهم عمرهم ابدا ماهايفهموا او يحاولوا انهم يفهموا

فالحل الوحيد اننا ندعيهم ان ربنا يهديهم ويشفيهم

تحياتى سلام

الأستاذ said...

ألف شكر علي رأيك يا حسام وفعلاً أنا قررت مش هطول في الحكاية دي تاني وانتوا ابقوا ادعولهم لو عايزين لكن أنا هدعي عليهم وهطرقعله جامد إن شاء الله لو فكر يدخل تاني

Banota said...

البوست رائع وأفكارك مرتبة
بس أنا حاسة أصلاً أن مثلى دة عيل صغير سنة مش أكتر من 15سنة وواخدها لعبة وعمال يستفز فينا ويضحك علينا لأنة عارف أنة منبوذ
بس أنت ردك علية كان كويس وعجبنى أوى .. بس كفاية كلام يا ريت عن ذلك النجس لحد كدة .. كفاية كلام عن القرف ..لأن هو لو مش مثلى يبقى معاق ذهنياً وفى كلتا الحالتين محتاج علاج

الأستاذ said...

شكراً لردك الجميل والغير متوقع كنت أنتظر مهاجمتك لأسلوبي أو لأنغماسي في كلام لا فائدة فيه ولكن من الجيد أن أقنعك الرد وأقنعي رأيك
أما موضوع أنه معتوه فلا شك فيه لأنه يفسر القرآن على هواه بأن في الجنة سيكون الولدان المخلدون بمعنى "المثليين" حاشا لله أن يأمر بفعل أفعال الظالمين
والله منتقم جبار

abo salah said...

بعد السلام عليكم

حينما انتهيت من قراءة الموضوع وجدت الكلمات تهرب مني حينما رغبت في وصفه

وباختصار

موضوعك من أكثر الموضوعات التي قرأتها ترتيبا و تنظيما

وقائمة الحقوق من اروع ما قرأت

سامحني بقي
لو كل مرة هتبقي تعبان فيها تتطلع بموضوع كده ، خليك تعبان علطول

اوعي تصدق ياعم .. باهزر معاك والله صحتك بالدنيا و غالية علينا يا أستاذ

فعلا خلينا ننهي بقي القصة دي و نتفرغ للاهم منه
نتفرغ للعشر الأواخر أن شاء الله
عسي أن لا يؤاخذنا الله بما فعل السفهاء منا

اللهم بلغنا ليلة القدر
ندعو الله أن يهديهم و يرزقهم الصواب

تحياتي
وكل سنة وأنت طيب

DoMaLaYs said...

بصراحه البوست فوق فوق الروعه

بس كمان الحقوق دي جميله جداً

( هنا بس نصها تودي المعتقل )

المهم
بصراحه البوست

عجبني جداً لان انا لا احترم هذه الفئه باي شكل

ناس متخلفه بجد


و ربنا معانا في الفترة الخمسينيه الجايه

الأستاذ said...

ألف شكر يا أبو الصلح على رأيك الجميل وكويس إن الكلام عجبك وطلع أد المقام لأني كنت مستني ترد بعد م قولت جاي ولقيتك طولت بس الحمد لله رجعت ورفعت روحي "الصحية" وإن شاء الله نشوف مواضيعك المميزة

domalays
ألف شكر يا باشا ومش عارف أقولك إيه بعد رأيك فرحني جداً ولو إن ممكن يكون معاك حق في قائمة الحقوق بس كان لابد منها وأنا معاك إني مش عايز أسمع عن الفئة دي تاني والحمد لله إن الموضوع اتقفل وخلصت الحكاية

شكراً للجميع

عليوه said...

بصراحه وبجد بوست رائع تناولت الموضوع بنظره موضوعيه خاصه جدا استمتعت جدا وانا بقرا الله ينور عليك ويهدى الخرتيت لان عمره ما هيبقى اسد فى بس موضوع حصل للاسف فى مدونتى انا للاسف شيلت اول بوست حضرتك كنت كاتب تعليق فيه ووللاسف البوست اللى علقت فيه كان تجربه بس واسف جدا على الخطاء ده وارجو تشريفك مره تانيه بزيارتى وتشارك فى موضوع تاج جمال والسلام على من اتبع الهدى

الأستاذ said...

أشكر زيارتك يا أخ "عليوه" ولا غضاضة فيما فعلت براحتك خالص أنا اللي حظي نحس جيت في التجربة ,المهم إن البوست عجبك وإن شاء الله أنا جيلك تاني أهو
سلام

free mind said...

همممم كلام كويس بس انا صراحه زهقت من كتر الكلام فى الموضوع ده وانا عندى ردود بالهبل لو حابب ارد عليها بيهم بس خلاص مالهوش لازمه الكلام يعنى مثلى قوى انا بتكلم معاه فى نقط هو مابيردش عليها بصراحه من الاخر مش عاوز يواجه او ماعندهوش جواب ليها ولازال هو مصر على رأيه طيب خلاص هو حر هعمله ايه يعنى و كل انسان حر انه يرد عليه بس من الافضل اننا نتجاهل الامر لانى انا صراحه جالى صداع من الكلام ده اما فى نقطه عاوز اكلمك عنها ياريت بلاش صفه التعميم على اساس ان كل الغرب شياطين و انجاس و الكلام ده يعنى فى ناس بالهبل برا مش راضيه على الموضوع ده و ضده بس للاسف فى قانون هناك مقننه ده بل بالعكس فى جمعيات برا لعلاج الشواذ نفسيا وفى مؤسسه اسمها narth
معموله علشان الموضوع ده فبلاش التعميم لانى بكره رائحته
وشكرا

free mind said...

والنبى الاخ مثلى قوى احب اعرف بس انت سيكولوجيست ولا صحفى ولا شغال فى الصناعه زى ما انت كاتب فى البروفايل بتاعك ولا انت ايه بالضبط؟

خيرالدين said...

تناولك الموضوع بالصوره دى جميل جدا
ولكن نرجو الا يا|خذ بعد ذلك مساحه من الاهتمام
لان بلدنا بها ما هو اكثر اهميه

تحيه لك

الأستاذ said...

أشكرك أيها الوسواس المصري ومعك كل الحق وأعتقد أن الموضوع قد أغلق ولا مجال لمناقشته مرة أخرى, كما أنني لم أعمم أن الغرب كلهم يفعلون هذا كن أقصد بها أنهم هم مصدر هذا وأننا كنا لا نعلم شيئاً عنه رغم أننا من نعرف قوم لوط قبل ما يولودون في بلادهم الحديثة
وثانياً دعنا منه سواء كان يمتهن مهنه أو يهين نفسه لا شأن لنا به ولا نطرح تساؤلات بعد الآن

e7na
شكراً لاهتمامك وأهلاً بك في المدونة وأرجو تكرار الزيارة دائماً
كل عام وأنتم بخير

أشكر الجميع

جوستيـن said...

انت متناوله بسطحيه جدا

مع انك مرتب الكلام بس سطحي جدا

الموضوع مش دي ابعاده

وانا الحقيقه كنت فاكراها حاجه ولا اتنين هرد عليهم ف الاول
انما انا هعلقلك واتكلم عن ايه ولا ايه

مش معقول هكتب بوست تاني هنا

الأستاذ said...

جوستين
أحترم رأيك لأنني أري أنني في صلب موضوعي وهو أنني أتحدث عن ظاهرة وحدثٌ حدثَ معي فبمناسبته خضت في هذا الكلام وليس لي أن أنقاشه من ناحية الطب لأنني لست أهلاً لهذا أو من ناحية الدين لأنني لست شيخاً في هذا ومع كل هذا فإنني تناولت ما أراه بوجهة نظر شخصية وهذا ما ذكرته أول شئ وأعتقد أنها حريتي في أن أجرد الموضوع من ناحية أخرى تماماً عما ستتناولينه برأي آخر, وأعتقد أنه أتى بثماره ومنع عني ما ما كتب الموضوع من أجله في الأساس
وشكراً

بنت أبيها said...

دول مفيش معاهم مناقشات

بمعنى يتقنعنى او اقنعك

لان الموضوع اساسا منتهى

لانه فى عقيدتنا كمسلمين ... تحريم هذه الافعال ... وهى من افعال قوم لوط

وللنظر ما آل إليهم نتيجة أفعالهم

ومناقشاتنا للامر ما هو الا زيادة رواج للموضوع


كل ما نفعله هو تجاهل الامر .. وكأننا شيئا لم يكن فهم لا يستحقون ان يذكروا

الأستاذ said...

بنت أبيها
أشكرك جداً على رأيك وأحترمه وأشكر زيارتك وأرجو ألا تكون الأخيرة إن شاء الله كل عام وأنتم بخير
وقريباً سأغلق الموضوع على هذا الحال
شكراً للجميع

Unknown said...

يا استاذنا اجري علي البلوج عندي خد التاج بتاعك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

حضرتك بصراحة مسبتش حاجة الواحد يقدر يعلق بيها على موضعك
ما شاء الله عليك
انا قريت الموضوع والتعليقات كمان بس واضح ان في ناس من اللي علقت مقروش الموضوع كويس
انا مش هشكر ف كلامك كتير لأنه فعلا انت بيتكلم معاهم بمنطق العقل واقامة الحجة عليهم ولو واحد فيهم بقي عنده ذرة في عقله وقرأ الكلام ده بحيادية يمكن يتغير

انا بصراحة لما عرفت ان الموضوع عن الناس دي كنت ناوي اكتب لك ف
التعليق سيبك منهم وطنشهم وكلام من ده
وانا بردو رأيي كده
لكن بصراحة بعد ما كملت البوست والتعليقات شايف ان الموضوع ده برغم انك لم تتطرق لأي رأي ديني او حكم شرعي مطلق في المسألة إلا إنه رد دامغ لكل حججهم وافتراءاتهم واحساسهم بإن هم صح وكده

وخلاصة كلامي بقى انا شايف ان العيال دي في هدف عندهم وبيحاولو يحققوه وفعلا بدأو في تحقيقه
هما عايزين يكون لهم وجود فعلي وانتشار على الشبكة بصورة اكبر مما هم عليه وعايزين اللي ميعرفش حاجة عن المثلية يعرف
وانا بقول ان دي اول خطوة عندهم لفرض نفسهم على المجتمع وشوية شوية يبدأو في دس افكارهم الخبيثة في عقول الشباب والبنات اللي هما اصلا بيعانو من احباط واكتئاب بسبب ظروف كتير بتحصل
واللي خلى بعض الشباب في وقت من الاوقات يعبدو الشيطان يخليهم بردو ينضمو لهؤلاء الشرذمة ويتحقق هدفهم

انا دلوقتي بصراحة مش لاقي من وجهة نظري او مش مستقر على حل ينفع لتجاهل الناس دي
ماهو بردو احنا لازم نواجههم ونعرف الناس اللي متعرفش مدى قذارتهم ودناءتهم
وف نفس الوقت ردنا عليهم واهتمامنا بالحوار معاهم بيديهم الفرصة اكتر للانتشار

يا اخي سبحان الله
دول لو فعلا زي ما بيزعمو انهم كويسين ومتدينين يكفيهم عبرة قصة قوم لوط واللي حصل لهم وزي ما حضرتك قلت

انا اسف ع الاطالة والله والكلام لو سيبت نفسي له مش هيخلص لأن انا بفكر ف مشكلة الناس دي بقالي فترة كبيرة من اول ما عرفت عنهم
ونسأل الله الهدايةللجميع

وبشكرك تاني بجد على الموضوع القيم جداااا
موضوعك ده ان شاء الله سوف ادرجه في قائمة افضل البوستات اللي قرأتها
وسعيد جدا بالتعرف على مدونتك

وكل سنة وانت طيب وربنا ما يشمت فينا مثلي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

وأكيد حضرتك لاحظت ف تعليقه وهو عايز اللناس تدخل على مدونته وتعرف رده على ابو صلاح وكده

ده بردو نوع من انواع جذب الزوار له لفت الانتباه لشرذمتهم

معلش اصل مش هاين عليه بصراحة امشي من غير ما اقول كل اللي ف نفسي

:D

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

وعلى فكرة الموقع اللي حضرتك حاطه عنهم ده انا استبعد تماما ان يكون واحد عربي زي ما بيوقل عن نفسه
الخططات القذرة دي احنا عارفينها وفاهمينها كويس جدااا
واكيد حضرتك فاهم اصدي

Unknown said...

استاذ

أتمنى تكون بخير دلوقت

أشكرك على زيارتي وعلى كلامك الجميل

تناولك للموضوع جميل جداً

حبيت أقول ان المثلية اللي الكبتن القوي بيقول عليها مش مرض

طيب ماانا دكتور وعارف انها من الأخر ليها مدرستين في التقسيم

الأول انها مرض نفسي عشان كده لو ربنا تاب عليه من القذارة دي وحب يتعالج هيروح لدكتور نفسي ويشارك في العلاج النفسي الفردي والجماعي

التاني انها انحراف أخلاقي وبردك هيطلب نفس العلاج

الفرق انها في حالة المرض تعفيه من المسؤلية
وحالة انحراف الأخلاق تجعله مسؤول

بس انا للحق أقول ان بعض الحالات تكون لها أسباب تتصل بقهر يتعرض له الشخص وهو صغير
وللحق ايضا ان العلاج صعب للغاية ويتعرض فيه للإنتكاسات

كان فيه دكتور سايكتري في الكلية بقولنا ان المثلية زي المخدرات
مش مرض بس لها علاج

تحياتي يا أستاذ واتمنى لك دوام الصحة والعافية

الأستاذ said...

emy
ماشي هجري أهو أروح آشوف التاج بس لو طلع هو اللي عندي , إعذريني

ألام وآمال
أشكرك جداً على إهتمامك وزياراتك الجملية وبراحتك خالص وانت مش ضيف بس ده انت قديم هنا معانا ورأيك على راسي لأنك فهمتني صح وعرفت إن مش كل الناس تشبعت من الكلام كله بجد
شكراً ليك جداً وأتمنى تكرر الزيارة للبوست الجديد وتقول رأيك الصريح برضه

أنونيمس
يا دكتور انت ضيف غالي وأنا سعيد إن الكلام عجبك وفعلاً أحييك جداً ولأنك بالطبع أكبر في السن ويارب يكون الموضوع أد المستوى الفكري وعلى الأقل يكون زي مثلاً أقل حاجة حضرتك قريتها , ورأيك العزيز أفادني جداً واختصرت الحكاية لأنك متخصص وعارف
أتمنى متكونش آخر زيارة إن شاء الله وتتكرر تاني قريب مع البوست الجديد

شكراً للجميع وهنا ليس مكاناً للمجاملات الأراء بصراحة وبحرية تامة

yomna said...

كويس انك اتكلمت في الموضوع ده...بجد الموضوع بقى محتاج وقفة
انا مش عارفة سبب كلامك فيه بس اللي فهمته انه واحد منهم هو السبب
بس ايا كان السبب فالمهم ان البوست اتكتب و خلاص

انا عاوزة اقلك حاجتين
اولا ان الناس دول و غيرهم بيدورا على الشهرة و خلاص و هما عالم فاضية مبيصدقوا يلاقوا حد و يلزقوا فيه و ميسبوهوش...هتلاقيه دلوقتي رد على كلامك اكيد و مستني ردك و لما ترد هيرد و ترد و يرد و مش هتخلص منه
الناس اللي زي دول احسن حاجة انك تطنشهم عشان ميخدوش اكبر من حجمهم

ثانيا بقى
الموضوع ده للاسف بقى حاجة زي اتجاه عالمي كده...و بقى من المواضيع الاساسية اللي مطروحة على اجندة المرشحين في الانتخابات الرئاسية الامركية
و لما ماما امريكا بقى تهتم بحاجة لازم طبعا الدنيا كلها تهتم بيها...و الا ليه مسمعناش عن العالم دول غير من قريب..اصلهم موجودين من زمان بس اليومين دول شموا نفسهم
ده حتى من فترة كده ايام محاكمة مجموعة منهم بتهمة ازدراء الاديان كان جه لمصر اوامر انها تفرج عنهم و تديهم حقوقهم بس الحمد لله ربنا ستر و قدرنا نقول لا و الموضوع اتكتم عليه...الخوف كله ان كمان كام سنة نلاقي حرب قامت بيها امريكا زي بتاعة العراق كده عشان تدي الناس دول حقوقهم اللي واخداها منهم الحكومات المفترية

ربنا يسترها علينا جميعا
معلش طولت عليك في الكومنت بس انت كمان طولت في الوست

ابقى شرفني بقى في الكافيه بتاعي..عشان زيارتك المرة دي متتحسبش...ده انت ياراجل مشربتش الشاي

الأستاذ said...

youmna
أشكرك جداً لهذه الزيارة الكريمة وسعيد برأيك المتفتح وبأنك تتكلمين عن وعي بالأمر والحكاية إنه فعلاً أنا كنت كاتب بوست عن حجازي اللي خرج من الإسلام وبناقش حاجة معينة ملهاش دعوة بالمثلية ولا كانت في بالي رغم إني كنت بشوف كذا بلوج مكتوب فيهم "مثلي أو مثلية" تحسي إنهم ناس إيديها مقطوعة ولا حاجة كدة أو مثلاً وقعوا على ودنهم مش في بالي الفكرة دي خالص لقيتلك "شئ" داخل يشتم في الإسلام ويقولي إنت متخلف وبيحور الحكاية لموضوع المثلية دي أنا الصراحة قرفت وقولت لازم أطرقعله ورحت بحثت وطلعت البوست ده معلش هو آه طويل شوييتين لكن كان لازم يبقى شامل علشان محدش يجي يتكلم سواء هو أو غيره لكن الحرية مجابتش معاه نتيجة كبيرة وكان ناقصله حتة ويخرس روحت قولت يمكن مفهمش اللغة العربية وروحت مديله توبيخ "في العضل" زي م هو متعود فتقريباً هو انتحر دلوقتي الحمد لله
ولو جات على أد الشاي المناسبات جاية كتير إن شاء الله وفي أقرب فرصة تيجي تشوفي البوست الجديد بقى شكراً

واحده من الناس said...

visit this link:
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528618252

الأستاذ said...

بلا عنوان
شكراً للرابط وهو ما يؤكد صحة قول المعظم الذي تتقزز نفسه من تلك الأفعال بالغريزة دون أن يعلم الفتوى في هذا , وقد ذكرت أنني لم أتطرق لموضوعات الدين أو الطب بطريقة فاصلة حتى لا أتهم بالفتوى
وعلى العموم شكراً

simple girl.. ..simple dream said...

انت فعلا اتكلمت عن موضوع كان مضايق كتير منا ومحدش كان بيتكلم عنه

بس انا مختلفة معاك فى هجومك الشديد عليهم وتعمدك جرحهم
فيا اخى لم تكن هذه ابدا طريقة الانبياء فى الدعوة
سيدنا لوط لما كان عايش وسطهم لم يقل لهم الا حسنا
وربنا امر نبينا بان يجادل الناس بالحكمة والموعظة الحسنة
وقال الله لنبيه : " لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " لكن الرحمة مع من تختلف معهم تحتاج الى صبر ولين يضعها الله فى قلوب من يشاء

الأستاذ said...

simple girl.. ..simple dream
أحترم رأيك ولكنني لست نبياً أو إلهاً أنا بشر يغضب ويضجر مما يراه معكراً لصفوه
ولو كنتي قد تابعتي بداية تعليقاته السابقة عندي لعملتي أنني كنت رؤوفاً معه جداً
شكراً